22/9: Foto, brand, rösta!

Skönt var det att få sova ut i söndags. Jag som älskar att få vakna UTAN väckarklocka. Kroppen mår ju bäst när den får somna och vakna när den vill. Jag kände mej pigg ändå vilket var skönt. Inte så där seg och ont-i-huvudet-bakis. Väldigt trevligt att slippa. U hade farit på älgjakt så det var alldeles tyst och lugnt i hela huset. Pulade på här ett tag och sen blev det bestämt att jag skulle fota en tjej för ett porträtt hon behövde. Glad att hon frågade mej! Kul!

Vill fota mera. Är ju så himla kul. Har ett fotouppdrag framför mej nu oxå. En som gift sej och fått barn som vill ha lite familjebilder. Ska bli spännande.
Hur som så for jag till Ånge för att fixa bilden på Ulrika. Blev några stycken, både inne och ute. Utebilderna gillade jag bäst. Så härliga färger nu.

När jag precis ska fara därifrån så får jag ett sms av min kollega Linda: brinner det på vårat jobb??
Jag blev alldeles kall när jag läste. Ringde henne och fick höra just det. Brand. Jag slängde mej in i bilen och for mot jobbet. Där stod brandbilar och ett av våra kontors fönster stod på vid gavel. Jag såg varken rök eller eld, vilket kändes skönt. Men de höll på att bryta och bända loss en del av fasaden på gaveln på byggnaden. Allt var under kontroll. Bra! Pust...



Tur det finns brandlarm och snabb brandkår. Huga.. många tankar fick man.

Sen när jag skulle fara därifrån så var jag mera fotosugen. Hade hört så mycke om Kapellbacken här i Ånge. De håller på att riva hyreshus där och många tycker det ser ut som en krigszon. Bestämde mej för att fara ner och ta några bilder.

Min känsla när jag gick runt där och fotade var inge vidare. Tänk va många som bodde här när jag var liten. Massa vuxna och barn.. överallt. Och nu bara tomt. Färdigt att rivas. Tycker det är så synd att Ånges befolkning minskar, så fort. Och ja, det ser hemskt ut. Kan tänka mej att det känns mycke värre för alla de som bott där när de ser detta.  





Efter fotandet så full fart hemåt. Fixa ur bilderna ur kameran. Och sen iväg och rösta. Vi har två katter som beter sej som hundar så fort vi ska ut och gå. Småfisarna, de ville med på promenad minsann.
Men rösta fick de inte.


Jag hoppas verkligen att du gick iväg och röstade du med! Blir så trött när jag hör kommentarer som: äsch, jag orkar inte bry mej, Spelar ingen roll, Inte intresserad.. och så vidare.
Jag är inte heller insatt så himla mycket. Men nog för att veta hur jag känner inom mej. Vad jag tycker är en bra grund. DEN vill jag visa genom min röst. Sen tycker jag att en anleding som är att vi faktiskt FÅR gå och rösta, utan att bli fängslade eller till och med mördade, är en anledning stor nog, för att just göra det.

Nu gick det som så att ett visst parti, som jag verkligen vill ta avstånd från, fick väldigt många röster. Har svårt att förstå det. Ni alla vet precis vad jag menar.

Har vi inte nog med avsky och hat i detta land? Varför måste vi bråka och spy galla över människor från andra länder? Svårt att förstå som sagt. Mångfald berikar tycker jag. Och förresten, vad är helt svenskt idag?? Vår pizza? Våra köttbullar? Våra spagetti? Våra bilar? Kläderna på våra kroppar, ja men de kommer ju från Sver.. nähä. Och dessa kommentarer som: jamen de kommer ju hit och tar våra jobb. 
Öh.. vilka jobb tar "de"? Tänk efter nu. Jag kan inte påstå att det syns och märks nånstans, nån gång att just "Houssein" fick jobbet istället för "Peter". Eller kan du ge nåt exempel på det? 

Usch.. blir upprörd. Visst, vi måste få tycka tänka och säga våra åsikter. Väldigt viktigt. Men när vissa bara inte föröker förstå, så blir jag så less. Såg ett klipp på youtube, som gått varmt på facebook oxå. En person från "det" partiet som påstod att han ville bevara svensk kultur. Och fornminnen. Reporten undrade vad han tänkte på då. Svaret blev: julafton och midsommar. 

Hur i he... e tänker han då? Är julafton ett av Sveriges fornminnen nu? Suck.

Ja jag veet.. klippet kan vara just ihop klippt, och ja, det finns andra personer med mera djupa och faktiskt realistiska åsikter ang detta. Men ändå.. suck igen.  







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0