7/9: Toscana!

Back in Sweden!

Snacka om överraskning
Jag har ju längtar och önskat mej till varmare breddgrader hur länge som helst. Och trodde det var kört nästan.. Ville ju fara med tjejerna och ha det gott. Men så blev det så här!

Jag satt och kollade på facebook och läste vad spåkulan sa. Det stod nåt med att: du har druckit för mycket kaffe, du behöver koppla av. U blev intresserad av vad det stod och sen sa han: Det var en himla dålig spåkula det där. Jag fattade inte nåt så klart. Sen fortsatte han: ja, för om det stämde så skulle det stå att du skulle åka bil mot Arlanda imorrn kväll..

Min kommentar blev spontant: Mäh.. det är väl inget att skämta om heller.. 
Jag VILLE ju så gärna fara iväg. 

Men det var inget skämt. Inom loppet av några minuter så hade jag fått klart för mej att vi två skulle fara på semester med Carina och Henke till Barcelona. Men fatta hur glad jag blev!!!

Sen blev det lite ångest för att jag inte skulle ha E med mej. Men U hade redan pratat med henne och Ta så det var lugnt. Och jobbet, hur skulle jag få ledigt nu.. med det var redan fixat. Sen länge tillbaka.
Där ser man! =)

Jag ville direkt ringa C för att planera vad vi skulle packa och så. Men icke, där var det stopp. Det skulle vara en överraskning och hon fick inte veta nåt. Nähäpp.
"Plågade" mina kära kollegor hela långa dagen med mitt glada: hörru bara så du vet så.. jag ska åka till Barcelooonaaaaa!  Hihi..

Sen hem och packa och dona. Slängde ner hur mycket som helst, kändes som jag inte hade nån koll alls på vad jag behövde. Bara så snurrigt alltihopa. Och kul
Vi satte oss i bilen kring nio på kvällen och for mot stan. Ville in till tjejerna så klart, och passade på att lämna dem tre taco-pajer oxå. Alltid bra att ha fixad mat i frysen. Uppskattades! 
Vi surrade på där ett bra tag och sen skulle vi bege oss vidare mot Arlanda

Resan gick bra och vi sov en stund i bilen. Sen in och möta upp C & H där innanför dörrarna på Arlanda. Vi väntade bara ett tag och sen där, jag ser dem. Men.. jag ser Lotta och Mattias oxå. Och vänta här nu..där kommer Lollo och Gunnar oxå. Men va fan...? ;) 

Där stod vi alla brudarna och bara gapade av förvåning. Karlarna hade alltså fixat ihop detta, för länge sen, för att överraska oss med en 40-års resa. Snacka om häftig grej! Vi blev så glada

Mycke fnitter och tjatter om hur och när vi alla trodde, anade eller just inte fattade nåt, blev det från oss. Grabbsen var nog bra nöjda att de hade hållit allt så bra.
Sen kom snabbt nästa överraskning. H delade ut fina små blad till oss och på dem stod det minsann inte Barcelona, utan Toscana! Jag bara gapade igen. Men vadå, sa jag.. ;)

Japp så det bar iväg mot Toscana alltså. Och vi skulle bo på ett slott, hyra bilar, resa runt, vinprovningar och shopping. Och förstås sol och bad & massa god mat. Vi var så himla glada och spralliga allihopa! 

Tänk vilken överraskning från dem alla. Fantastiskt!  Tusen tack till H, U, M, G, C. Kraam på er! 

Vi fyndade lite i taxfreen så klart, och sen klev vi ombord. Första stoppet blev i Riga, och vi blev lite lurade där med att vi skulle stanna där ett tag men så var det ju inte. 
Sen vidare mot Rom!
När vi kommit in på flyplatsen, efter en väldigt luftgropig väg ner mot marken, så irrade vi runt lite så där lagom. Och vipps så ser jag ett bekant ansikte. Då står Kajsa och Christian där, och K håller i ett papper hon skrivit: "40-taggare from Sweden" på! Hahaha.. vilken surprise det blev oxå. Himla kul! Nu var vi 10 samlade! 
 
Jättefint väder när vi kom och det skulle hålla i sej. Mellan 26-30 grader. Så härligt att resa på hösten för solen är ju fortfarande jättevarm, men man slipper smöjra sej och bränner sej inte ändå. Inte jag iaf. Men är ju olika förstås. 

In i de tre hyrda bilarna och iväg mot Toscana

Stannade för en lite paus efter vägen och vi in och köpte vin direkt och korkade upp vid bilarna. Såg säkert lite desperat ut, men vi hade semester och var på g där. Mysigt! Och jag bara älskade värmen mot mej när jag klev ut ur bilen. Underbart!

Sen vidare och oj vilken kringelikrok väg det var upp till slottet. Men otroligt vackert landskap och alla dessa vindruvsodlingar överallt.  
Området vi bodde i hette Montespertoli och vårat slott hette La Castello di Montegufoni. När vi kom fram så kom en man mot oss och skulle förklara var vi skulle ta vägen. Och han pratade på hela tiden på italienska, utan att bry sej om att vi inte begrep ett dugg ;) Men till slut så blev K en hejare på att förstå och göra sej förstådd så det gick finfint.  

Efter att ha kommit in på våra rum så väntade en underbar middag på slottet och gott vin till så klart! Vi bara myste och alla hade nog väldigt svårt att förstå att killarna hade fixat allt detta i smyg, för våran skull! Gud så snällt och fint gjort av dem!

Sen följdes dagarna av sol och bad vid poolen, och god champagne! Inte dumt de inte! Sen antingen en liten tripp till vinprovning, eller någon annan ort. Eller bara fritt så varje par kunde dona på som vi ville ;)
Vissa smakade på ostar, och vissa kollade in rummen lite extra :)

Vi besökte Florens och Siena oxå. Väldigt kul att komma iväg så där och uppleva mer än "bara"  (dumt att använda ordet -bara- egentligen, men ni förstår) stället vi bodde på. Så fantastiskt att se alla gigantiska byggnader överallt. Önskade jag visste mer om dem, men man får väl Googla :)

Nu ska jag sussa här, ska bli så skönt! En hel natt hemma i sin egen säng, inte dumt.
Men visst saknar jag redan Italiens sköna land! Nattinatt!   (bilder kommer imorrn)


Hade det rätt gott där på slottet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0