11/4: Burka

Hörde på radion att de nu förbjudit heltäckande slöja, tex burka, i Frankrike. Förbudet gäller på offentliga platser såsom torg och tunnelbanor. Vad tycker du om det?

Jag känner att som vanligt finns det aldrig bara ett rätt svar. För minus är ju att det verkligen går att förbjuda sånt idag. Jag menar, tar man i så skulle det ju gå att förbjuda folk att gå med keps, ha röda jackor, eller att bära svart halsduk. Eller hur? Att det går liksom. När allt ska vara så fritt.

Sen ett plus är ju att det är ju betydligt trevligare att kunna se de man möter på gator och torg. Och det största av allt: alla kvinnor som faktiskt är tvingade av sina män att bära detta, nu kan slippa det. (om de nu får gå ut nu då överhuvud taget..)

Ja det finns de som bär heltäckande slöjor av egen fri vilja. Men det går ändå inte att få mej att tro att det inte bottnar i någon "sjuk" tanke, från någon man, att kvinnan inte ska synas för andra män. Hon ska endast få visa upp sej för sin man. Och därför tror jag att dessa kvinnor tycker de behagar sin man om de, av fri vilja, bär detta, för dem. Huga...

Har läst en del böcker ang detta, då jag tycker om sanna berättelser. Och allt som oftast så har det inte alls varit tal om att skyla sej från en början i förhållandet. Men sen en vacker dag så kommer mannen hem med just en sån, heltäckande slöja och påverkar då sin kvinna, på mer än ett sätt, att bära denna. Att inte titta på andra män. Inte tilltala någon. Att inte gå bredvid eller framför, utan bakom mannen när de vistas ute.

Så ja vad tycker man då? Hört om kvinnor som inte får vissa jobb för att de bär burka. Ja i vissa fall kan man ju förstå det oxå. Lite jobbigt på dagis tex, om barnen inte ser fröken, eller om man kommer till sjukvården, visst vill man väl se den man pratar/behandlas av då?

Men skulle det kunna jobba någon bärandes av burka här på mitt jobb? Ja det skulle ju gå, utan problem. Men visst skulle jag ha svårt att förstå att hon skulle vilja göra det. Av egen fri vilja.

Tänk om vi, som inte lever så, skulle testa detta. Bara för en vecka till exempel. Bära heltäckande från morron till kväll, när vi vistas utanför vårt hem. Inte ett hårstrå skulle få sticka fram. Undrar just hur det skulle kännas. Väldigt anonymt för det första. Och sen ensamt. Ingen skulle ju heja på en, och inte skulle man kunna påkalla uppmärksamhet själv heller för det får man ju inte. Inte ens gå ut utan mannen.
Ja jag säger då det..

Bilden från google.

Minns en gång i Turkiet nu. Jag var med vänner på ett disco där. Vi hade varit ute och ätit på en jättevacker restaurang och sen bar det iväg till ett jättestort uteställe. Hur kul som helst. Vi var fyra stycken och killarna var från Turkiet. När vi skulle ut på dansgolvet så var det packat med folk, vilket det brukar vara. Och massa killar som flockades direkt runt min väninna och mej. Efter ett tag så lessnade vi och gick därifrån. Väl tillbaka till de två vi kom dit med så började vi prata om att just vara ute och ha skoj så där.

Då kom meningen från ena killen: Om du var min kvinna så skulle jag aldrig tillåta att du gick upp på dansgolvet och dansade här ute.

Va? Jag bara stirrade på honom först. Sen sa jag att vadå så kunde han ju inte säga. Men då ändrades hela han. Han blev allvarlig och sa att det kunde han visst det. Det var bara att förbjuda henne. Jag sa att tänk om hon älskar dans mest av allt och att hon verkligen vill få göra det. Då skrattade han först och sa sen att då fick hon göra det hemma, för honom.

Jag blev ställd där. Hade sett honom ragga på svenskar för fullt tidigare, men sen satt han här och sa att han aldrig nånsin skulle kunna leva men en svensk tjej. Utan han skulle gifta sej med en Turkisk tjej, så man visste vad man fick... Jag säger bara: Tack, då är det nån svensk som slipper honom iaf.

Det blev ett väldigt snabbt slut på den trevliga kvällen för oss alla. Jag kunde verkligen inte förstå hur han kunde vara så elak och säga sånna saker. Men ja, han var ju uppväxt med detta och i hans ögon var det hur normalt som helst. Vad var en kvinnas åsikter värda liksom?

Nu ska jag säga att jag även känner Tukiska män som inte alls är på detta sättet, och som nu är tillsammans och även gifta med svenska/norska tjejer som inte alls har det på detta sättet. Som vanligt kan man inte dra alla över en kam. Tack o lov!

Slutligen vill jag bara säga att jag tycker alla kvinnor ska få bära de kläder de vill och INTE täcka sej så där. Vi är två kön på denna planeten: kvinnor och män. Vi är skapta som vi är och det finns ingen av oss som ska behöva gömma sej för någon annat. Min åsikt iaf.

Längtar till sommarkjolar och klänningar!

Tjing på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0