23/6: Vinprovning

Hejsan hoppsan alla glada! Nu funkar internet som det ska ( vad det verkar just nu iaf, peppar peppar.. )
Skulle ju blogga igår kväll var det tänkt, men Malin valde att somna i soffan så jag hade ingen lust att göra det när jag vaknade med gamnacke och tokfrös vid fyra snåret i morse. :/

Jag har läst och läst idag på verandan igen. Härligt lyx de! Har just läst ut Bingo Rimérs bok. Underhållande är mitt sammanfattande av den. Läs den! Och härom sistens läste jag ut Ozzys bok oxå. Ja det blir ju lite mera läsning under sommaren. Och skönt är det. Undrar just vilken bok jag nu ska ta tag i... hm... tips någon?



Har fixat mina naglar nu oxå. Ja inte fixat som förut utan bara målat dem med en härligt röd färg. Somrigt! Far fram o tillbaka i mina tankar om jag vill fixa gelé på dem igen eller ej. Det är ju jättesnyggt och hållbart. Men när de växer ut så fort så ser det hemskt ut och det är både kostsamt och jobbigt att fixa dem hela tiden. Dessa svåra val.. haha...



Jamen nu ska jag visa bilderna från vår vinprovning. Jag kan verkligen rekommendera er att ta er en sväng till Torpshammars Herrgård. Den är så jättevacker. Och personalen är toppen! Sen kan man hyra där för en riktig spa-upplevelse, hur snyggt som helst där nere, och är man max tio personer så får man sitta nere i vackra vinkällaren om man ska ha vinprovning. Vi var ju fler, eftersom vi kom från jobbet så vi fick sitta uppe i matsalen istället. Och det gick minst lika bra det. (ska man klaga på nåt under kvällen så var det att vi fick sitta i två bord. Önskvärt hade varit att sitta i ett långbort istället, för att få en bättre sammanhållning)

Här en bild på herrgården från baksidan.



Vi hade valt att ha vinprovning med mat till. Med det började med dessa fyra glas som stod uppställda. Vi satt som på nålar där, duktigt utan att röra glasen. ( kvinnan som berättade och kunde massor om detta berättade att det var ofta nån som skulle utge sej för att vara en vinkännare genom att genast ta upp glaset och börja snurra runt vinet. Vi satt som sagt still. )  :)



Vi hade dessa fyra glas som sagt och vi skulle börja med att bara luta oss fram och lukta på det första glaset. Sen efter att ha snurrat lite på vinet, luktat igen, kollat färgen och sen till sist smakat så så var det dags att sätta betyg. Himlarns svårt ibland att känna och bestämma sej för vad man tyckte. Men vi fick veta att även om man tyckte "kattlåda" eller "disktrasa" så var det rätt ändå. Och det är väldans va olika det luktar före och efter man har snurrat runt vinet i glaset. Trodde nästan jag inte skulle känna den skillnaden, men jo det gjorde jag. Och sen när vi kommit fram till vad vi tyckte så blev det en brödbit och vatten för att raskt gå vidare till nästa glas.

Sen var det dags att börja om proceduren men då hade massa härligt gott tilltugg till. Det var allt möjligt gott där som dukades fram, det riktigt vattnades i munnen. Sen satte vi igång och tog för oss på tallrikarna och sen började vi att ta en smakbit av nåt, smutta lite vin och känna efter. Sen tog man en liten bit av nåt annat och testade med vinet. Och ja, det var verkligen olika smakupplevelser där. Vissa saker gick bara inte att ha tillsammans. Medans annat bara smallt i munnen. Mitt favorit vin blev nummer fyra, det röda till höger. Mums!





Mums mums.. vill tillbaka och sitta där och äta och dricka gott igen!
Efter maten var vi verkligen proppmätta. Då var det bara att lyfta på häcken och förflytta sej en bit och ta lite kaffe och en god kaka till. Mums igen! Sen blev det en liten prommis ner till Ljungan för att titta på fina båten som ligger där. Ja, allt som allt en väldigt trevlig kväll tillsammans med kollegorna!



Ja just de ja, får ju inte glömma att en kollega, Elisabeth, kom på en ny drink oxå. Den heter viquila. Det är alltså vin, citron och flingsalt. Perfekt de ;)



Flingsaltet synd inte så bra, men det ligger några små där bredvid citronen ;)
Hahaha.. härligt fnitter blev det på oss alla där!

Skulle kunna berätta om mitt stress-symtom jag känner i kroppen, men det hoppar jag över nu. Vill bara mysa och tänka på vinprovningskvällen istället.

Nattinatt på er alla där ute! Och imorrn är det midsommarafton oxå, härligt det!






Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Piffiga naglar, jag röstar för att behålla dem naturliga.

Och vad härligt det såg ut på vinprovningen, den buffén gick inte av för hackor. Vill också åka till Torpshammars herrgård. Jag som äntligen lärt mig att uppskatta vin...

2011-06-25 @ 22:50:19
Postat av: pillan

Verkar vara supertrevligt med vinprovning. Jobbade med Ylva E och hon brukade också ägna sig åt detta.

Kram P

2011-06-28 @ 09:10:44
URL: http://hemmahospillan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0