27/6:Midsommar och recept

Hallå där igen!
Sitter ute på verandan och skriver. Vilken dag, och vilken kväll. Så härligt väder nu! Toppen! Jag kände att jag hade en bra dag på jobbet, hann undan en del och har inte "allt" kvar. Skön känsla det. Måste se till nu att fixa undan allt eftersom, då jag bara jobbar nio dagar till innan semestern!! :) Nedräkningen har börjat!

Dotra mi fick sommarjobb idag oxå. Hurra för henne! Jag är så glad för hennes skull! Toppen ju, och alldeles här intill ska hon jobba. Det blir tre veckors jobb och jag tror det blir jättebra. Sen har hon fått sin efterlängtade dator av pappsen idag oxå. Mycke skoj nu! Och till råga på det så fick vi betalningen för vår fotografering på niornas avslutning. Så nu blir det att få iväg bilderna snabbt som ögat här. Pyssel pyssel... :)

Em var och tränade med en kompis förut oxå så nu sitter jag här och känner att jag oxå borde göra nåt. Man blir ju peppad. Undrar just om jag ska ta spåret en sväng. Var ju ett tag sen. Nåt annat som är ett måste nu är att U och jag ska hjälpas åt att klippa bort massa hemska tovor från Gizmos päls. Det har blivit såna där som sitter nära huden och är inte alls skönt för honom. Huga.. hemska päls. Glad att endast en av de tre har så.

Nu kommer bilder från midsommar.
Hehe...




Vi åt och åt och allt var så jättegott!
Om ni vill ha receptet på min jättesmaskiga makaronisallad så kommer det här:

4dl creme fraiche
5 msk majonäs
4 msk olja
2 msk vitvinsvinäger
2 krm socker (gör inget alls om man tar mera)
2 msk senap
1 krm vitpeppar
3 pressade vitlöksklyftor
5 dl snäckmakaroner
2 gröna äpplen
1 burk sparris
200 g tärnad ost
1 förpackning dill

Koka pastan. Hacka och blanda ihop allt tillsammans med pastan när den kokat klart och kylts av.
Låt det stå en stund så smakar allt så mycket godare sen. Gott att äta till grillat kött.  

De mindre i församlingen åt lite före oss, lugnast så. Och självklart skulle de oxå ha det riktigt festligt. Det bjöds på jordgubbs-bubbel till dem, alkoholfritt så klart. :)



De är så gulliga, roade sej på loftet och ute med massa bus hela kvällen. Inga problem där inte. Vissa av oss tyckte de mera om än andra när det gällde att försöka få igång bus med. Här är två som fick busa en hel del med dem ;)



Här ovan sitter de och mumsar på smakigt tilltugg, som ni ser här nedan.



Trevlig kväll var det! Jag körde så det blev väldigt lugnt för min del. Gjorde inget alls. Och senare på natten så agerade jag taxi oxå, till trevliga grabbs. :)  (jag skjutsade till och med "sot-erik") hihihi...
Resten av helgen har vi spenderat med att bjudasmiddagar hos mor far och svärisarna. Mycket gott! Men man äter ju så man blir toktrött. Tror ju att en del av tröttan berodde på sen natt. Herregud... förut kunde man ju vara upp länge på natten och ändå vara igång nästa dag. Nu, även fast jag är nykter så känns det helt segt.. Undras vad det kommer sej av?? Nån som vet... ;)

Visst ja, har ju fått förfrågan hur jag gjorde hemmagjorda glassen, så här kommer receptet på det då:

3 dl vispgrädde
3 ägg
2 dl florsocker
blåbär eller jordgubbssylt tex.

Vispa grädden hårt. Blanda sen i resten och rör om. Häll över i en bunke och frys in över natten.
Klart att avnjutas!



Mycket recept blev det nu, men det är väl bara bra hoppas jag. Hade lyxen att få äta en bit cheese cake på lunchen idag oxå. Em bakade igår kväll. Mums va gott det är! Och det blev en bit till nu på kvällskvisten då Matte kom och fikade och levererade datan till glad dotter. Gott gott! Det finns bara ett fel med att göra cheese cake, och det är att man måste ha rackarn i frysen över natten. Man vill ju äta en bit på en gång ;)

Hm.. hur ska jag göra nu då, ta en sväng i elljusspåret eller ta en sväng med dammsugaren här på övervåningen. Svårt val... ;)

Ha en fin kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0