10/10-13: 2010

Hej i fina vädret!
Nu kommer ett inlägg från förr igen. Nämligen från den 17/10 2010.
 
Håll tillgodo:
 
 
 

17/10: Modell för en dag

Japp, nu var det min tur. Har sett många sånna bilder och de är fina tycker jag. Har även tänkt att jag oxå borde kunna fixa detta. Ta snygga bilder på folk menar jag. :) Men nu skulle jag testa Model lab!

Vi for ner i lördags, jag och Ullis i varsin bil då hon skulle göra stan på kvällen. Vi hade fixat håret hemma och sminkad skulle vi bli på plats. Spännade. Fick sitta och vänta en timme ungefär på våran tur. Väl inne på Stadshuset så fick vi frågan om vi ville sminkas som till vardags eller lite festligare. Jag valde lite festligare, lite sotigt så är. Tyckte direkt efteråt att: hjälp, det är kolsvart. Men vande mej ändå snabbt. Mascara hade jag med mej själv, och talade om att jag ville måla mej själv med det. Tjejen undrade nog varför.. men jag sa att jag gillade den borsten mest. Och det är ju sant.

Känner att jag av erfarenhet vill måla just mascaran själv. Tycker inte det blir nåt om nån annan gör det. Konstigt kanske, men så känner jag. Så på med den och lite till hårspray i håret sen var vi redo för fotograferingen.

Det var flera grupper som fotades samtidigt, många Ånge-bor oxå! Vi fick ställa oss vid olika bakgrunder och posa i olika varianter som tjejen som fotade oss talade om. Det var ju kul! Bytte om lite kläder där sporadiskt.. visste ju inte vilken bakgrund vi skulle till sen och om det skulle vara hel eller halvbild som skulle tas.
När vi sen skulle titta på bilderna så kände jag bara näe... usch.

Detta pga att jag ser direkt att mitt halsband hänger fel. Alltså mitt spänne, låset, hänger fram. Ser inte bra ut. Sen på nån bild borde jag ha knäppt upp kavajen för att slippa massa knövel på den.
Det var unga tjejer som fotade. Jag kan tycka att när det ändå kostar som det gör, inte gratis, så bode dessa tjejer ha fått utbildning ordentligt i det de gör. Det handlar ju inte bara om att ställa in en kamera rätt och sen kunna fem olika varanter på hur du ska stå.

Det är jätteviktigt att som fotograf kunna tala om att halsbandet hänger fel, öppna kavajen nu, skratta mera, sänk blicken.. etc för att hjälpa kunden få den bästa bilden. Speciellt om man tar bra betalt för det man gör.
Så tycker jag iaf. Har lärt mej av fotografer och är GLAD att jag fått in detta, att tänka på helheten. Visst glömmer och missar jag oxå saker, självklart. Är inget proffs, men dessa tjejer borde ha fått lära sej mera innan de står där och tar dessa pengar.

Jag pratade mej tjejen efteråt och talade om att jag oxå fotar och att jag ville ge henne lite tips. Hon blev glad för det och sa sen att hon var alldeles ny, hade fotat i tre veckor...

Nåja, när jag sen kolla på bilderna en gång till så gillade jag dem bättre. Det är väl så, man är så himla självkritisk. Men här är några av de jag gillade iaf. Vad tycker du?







Gillar svartvita bilder. Kanske märks. :)
Kul var det iaf att bli sminkad och få se hur de jobbar. Känner genast att jag vill sätta igång med alla mina egna ideér om allt med fotograferingar. =)

Em
fotade mej lite när jag kom hem oxå. I köket bara. Kul kul! Här nåt från det:



Nu blev det mycket jag här. Hihi.. kul är det med bilder! Em är jätteduktigt på fotografering! Blir några bilder på henne framöver här.

Nu ska jag njuta vidare av att ha Em hemma denna helgen! Nice! (även fast hon inte är hemma just nu, ska hämta henne snart. Många hon ska hinna träffa när hon väl är här.)

Haft en underbar middag hos mamma och pappa ikväll iaf, mums va gott det var! Och Em och Ta fick med sej lite mat, så nu är de lyckliga oxå :)
Kramen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0