24/6-14: pekpinne

Nu var det dags för en liten pekpinne från mej!
 
En del anser att detta inte spelar någon roll, att man fattar ändå.. Bara struntar i det.
 
Vissa har något problem med just stavning o språk.
 
Vissa klarar inte av att se 'felet' ens.
 
Och vissa vet helt enkelt inte hur man stavar vårat språk. Anledningarna är många.
 
Men.. jag tycker att vi ska värna om vårat svenska språk till viss del iaf. Använder själv aldrig 'dig' o 'sig' när jag skriver.  Stavar 'dej' o 'sej' istället. Och tycker vårat sch-ljud är onödigt komplicerat. Bra exempel på detta är orden 'kjol' och 'kiosk'. Inte helt lätt..
 
Men nu till ämnet - särskrivning. 
 
Det ser vi nu överallt. Betydligt mer än vi borde.
Varför?? Var alla borta på dessa svenskalektioner eller vad? 
 
Och jo..det blir väldigt fel ibland detta.
Även om du inte tycker det spelar någon roll.
 
Här kommer nu en liten hjälp till detta! 
Himla bra skrivet. Läs och sug åt er! 
 
 
 
 
 
Bra va?! Lätt att förstå och ta in?
Hoppas det! 
 
En grej liksom, är lika med ett ord! Gräsklippare.. tomatsås.. och ord med tex jätte framför, jättegod, jättestor.. Sätt ihop! :-) 
 
Nog med pekpinne för den här gången :-) 

Kommentarer
Postat av: Elisabeth Enström

Tack för att du slår ett slag emot särskrivningar. Om vi nu kunde bli av med all svengelska också så vore jag tacksam. :)

Svar: Haha.. ja just det ja, vi har ju det oxå. Fast..jag slänger nog in nåt sånt jag med ibland ;)

Dags att ses hörru...!!
Malin Edlund

2014-06-24 @ 23:39:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0