11/8-15: tanke

Min tisdagstanke denna veckan handlar kort o gott om hat och avsky.
 
Jag är för trött för att fördjupa mej. Måste sluta skriva när jag ska sova. Men det jag tänker på är att vi människor har så lätt för att verkligen spy galla över nån eller nåt, bara för att det är annorlunda. Eller för att vi tycker nåt är fel.
 
Och vi människor har så lätt för att glömma bort vad vi gör, just där och då, när vi spyr ut vad som helst. 
Anar du vart jag vill komma?
 
Vi ska verka så jävla duktiga.. Inte vara elaka, behandla varandra med respekt. Ingen mobbning. Inte döma någon du inte vet något om. Jadå.. Du tycker att du är så himla bra på det. Att vara perfekt och vettig. Eller hur?
 
Du skulle aldrig spy galla på din granne. På din arbetskamrat. På din morbror. På ditt barns kompis föräldrar. På din... medmänniska. 
Nä, så beter man sej ju inte.
 
Eller.. skulle du det? 
Svaret blir tyvärr ja. 
 
Det ser vi ju varje dag i tex Facebooks inlägg och trådar, där folk, vuxet folk, verkligen spy ur sej, vidriga saker. 
Det blir hat direkt.
 
(Minns själv det hat som snabbt dök upp när jag skrev nån rad ang vargar. Galet.)
 
Vill med min tanke säga att vi människor är väldigt lika varandra ändå. Oavsett var vi är födda. Och du ställer oxå till med hat och avsky, som så många andra. Och du,  du kanske är född här till och med. 
 
Nä.. jag slutar där.
 
Men snälla, ska vi försöka att bara skriva positiva saker imorrn. Krama någon.  Hoppa över det hemska som står i dagstidningen. 
 
Undra om vi skulle må bättre då?
För en stund iaf...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0