4/8-15: tisdagstanken

Har har vänt och vritid på dagens tanke. Svårt ibland att välja bland allt man filurar på. 
Det får bli lite kort om flera saker helt enkelt. 
 
Hört utanför bolaget: 
-Ja, nu får det fan vara nog.
-Ja verkligen. Vi blir ju utan allt här.
-Dom där utlänningarna tar över hela norrland snart. De tar ju alla jobb. Våra ungdommar får gå utan.
Ska det vara så?
-För jävligt. 
-Ja. Men nu ska jag fara så, hej på dej.
-Hej, och sverige åt svenskarna. 
 
 
Blev både arg, ledsen och upprörd över de orden jag hörde. 
Vilka jädra korkade folk det finns alltså. 
Och jag tänker på ett citat som farit runt på Facebook ang "tar våra jobb".. 
Minns den inte helt nu men något i stil med: om en invandrare tar ditt jobb, när de inte kan språket, inte har pengar eller utbildning, ja då är det nog Du som är problemet. 
Gillar den! 
 
 
En tanke till är vården. Hett ämne det. Våra sjukhus överlevnad. Hur ska det gå? 
Ja, skrota landstingen tycker jag. Det funkar ju bevisligen inte alls nu. De har kört detta i botten nu år ut och år in, så nåt nytt borde göras. 
 
Och semestern.. tänk att man är så beroende av vädret här. Inte så konstigt kanske med tanke på att vi bor i Sverige. Men japp, glad blir man när solen kikar fram! 
 
Och det slutliga jag funderat på nu är att det faktiskt är du själv, jag själv (åtminstone här i vårat land) som bestämmer hur vårat liv ska vara. Eller hur? Befinna dej vart du vill i världen, själv eller med de du väljer. Göra det du väljer. Äta exakt det du vill.. 
Jag menar inte att det är lätt, för det är det ju verkligen inte. Man ska/måste/bör/gör.. ta ansvar och har samvete gentemot människor i sin närhet. Partner, arbetskollegor, grannar, släkten.. you name it. 
 
 
 
Men ändå, tänk att bara, kanske för en månad, prova att leva och göra precis exakt bara det du själv vill och känner för. Hm.. Häftig tanke va?! 
Undrar just hur den månaden skulle se ut..!
 
Bilder från google.
 
Trevlig kväll!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0