15/12-15: tisdagstanken kläder

Detta med kläder.
 
Använder du det du har i din garderod? Alltså jag menar, använder du allt du har där? 
Om inte, varför då?
 
Jag är ingen som har överdrivet med kläder. Man går ju knappt ut på nåt tyvärr så det köps inte så mycket men visst följer det med ett och annat plagg hem lite nu och då. Kläder är kul! 
 
Men ändå, på nåt sätt finns det högar med kläder i garderoben som jag knappt rör. Varför? Ja, nåt är det ju. Jag rensar emellanåt och plockar bort det jag inte använder. Lägger sen undan andra kläder, som jag tror jag tänker använda lite senare, i en annan hög. Men, kommer jag ta på mej dem igen? Ärligt svar - nej. Det finns ju en anledning att jag "ratar" dem där och då. Varför inte bara plocka bort dem istället på en gång, när man ändå är igång. Hur gör du?
 
Och vad gör du då med de kläder du rensar undan? 
Det finns ju massor av välgörenhet att lämna till idag. Himla bra! Tänk om vi alltid kunde tänka så, att ett plagg det inte egentligen är något fel på, bara att jag inte gillar det, kan komma till väldigt bra användning för någon annan människa. Många har knappt nåt.. 
 
Man kan sälja iväg kläderna på tex Facebook. Många bra köp o sälj-sidor där. Eller varför inte bara ge bort till någon i ens närhet. Hur som helst så kan vi nog skriva under på att vi har alldeles för mycket kläder lite till mans. Eller hur?! 
 
Jag tänker försöka fortsätta rensa här, mår ju toppen när jag gjort det, och sen plocka bort kläder jag knappt använder så fort jag köpt något nytt. Annars behöver jag ju inte köpa nåt.. rent krasst. :-)  
Är ni på? ;-)
 
En annan synvinkel, inte alls lika enkel, är ju att det tillverkas kläder i mängder, av väldigt många barn.. Det borde faktiskt oxå göra att vi skulle dra ner på konsumerandet. Men.. det ökar bara. 
 
 
Hugaligen.. Ja ja.. men om vi börjar i denna änden nu iaf, vi rensar - ger till mer behövande och shoppar inte mer om vi inte plockar bort något vi har, då har vi kommit en bit på en bättre väg iaf. 
 
Tanken blev om kläder, japp! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0