7/7-15: tisdagstanken

HBTQ.
 
Detta handlar min tanke om idag.
Jag tycker mej vara öppen för olika människors leverne. Jag anser att man får tycka om varandra oavsett om man är av samma kön eller ej. Det spelar för tusan ingen roll.
 
Ja då har vi klarat av bokstaven H och B i förkortningen.
Dessa står för Homosexuella och Bisexuella.
Homo är personer som blir förälskade i någon av samma kön. Bi är de som blir förälskade i båda könen.
 
 
 
 
Jaha.. då kommer vi till bokstaven T, vilken står för Transexuella.
I detta uttryck finns en blandning. Både de som vill och har opererat sej för att ändra sitt kön, och de som är transvestiter, som inte vill operera sej. Dessa kan också vara homo/bi och heterosexuella.
 
 
 
Och sen har vi bokstaven Q som står för Queer. Här blir det lite luddigt tycker jag men så här kan detta beskrivas:
 Queer är ett begrepp som beskriver ett kritiskt förhållningssätt till normer och kan handla om både kön och sexuell läggning. Begreppet har sitt ursprung i den akademiska världen (på universiteten) men har börjat användas även i resten av samhället. Queer används av en del som en identitet och uttrycker då en önskan att slippa identifiera sig.
 
 
 
 
( hörde på radion om att föräldrar ville få operera sina små barn, när de ansåg sej veta om barnet ville vara av ett annat kön. Hemska tanke säger jag. Detta kan väl/säkert ändra sej hundra gånger om. Och är det verkligen så då kan det väl inte vara mer än rätt att barnet, personen i fråga får ta detta beslutet själv om sitt eget liv o kropp, när de är vuxna. )
 
Min tanke kom till mej då jag läste en insändare ang detta. Hur svårt det är för barn och ungdomar som inte riktigt vet var det hör hemma. Det stod att det var svårt tex i skolorna med toaletter och omklädningsrum. Dessa finns ju för kvinnor och för män. Jaha.. tänkte jag då, det går ju att lösa när det gäller toaletter väldigt enkelt. Ta bort skylten. Det räcker ju med toalett. Eller hur? Då kan vem som helst använda den utan att känna sej fel eller dum.
 
Men ang omklädningsrum så blir det ju lite svårare att lösa bara så där. Jag själv vill ju inte gå in och byta om på en simhall med både män o kvinnor till exempel. Eller vill jag det ;) Hehe.. Nä.
Men det förstås, det går ju att ha ett rum, fast med många bås typ.. så alla går in själv och stänger om sej. Då är vi ju där igen, ingen behöver känna sej dum eller fel.
 
Känslan jag fick när jag började tänka på detta var att vi ändå aldrig kan fixa så att allt blir "smärtfritt" för alla när det gäller sånt här. Det kommer alltid finnas stunder när det känns fel för vissa. Man kanske helt enkelt bara får acceptera det?
 
Jag tycker ändå att man föds, eller jag ska skriva de flesta föds, som pojke eller flicka. Sen får tiden utvisa resten. Ska vi börja ha olika saker för alla olika tycken så kommer vardagen bli ohållbar tycker jag. Då ska vi ha en toalett där endast mörkhyade människor får gå då oxå, som värsta rasismen. Och en för asiater, och en för svenskar kanske.. Och sen klarar någon inte alls av män i någon form. Jaha, då ska vi ha ett eget omklädningsrum för dem också. Nä usch och fy.
Ni förstår säkert hur jag menar.
 
Min önskan är ändå att alla bara får leva och må, som de vill utan att det skadar någon annan.
 
Hur känner du för sånt här?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0