30/6-15: Tisdagstanken

Min tisdagstanke nu handlar om kärlek o hat.
 
Jag tycker vi är konstiga vi människor. Vi sätter oss själva på höga stolar och tycker att vi är så jädra smarta och utvecklade. Men är vi verkligen det?
 
Det krigas och håller på i världen. Det hatas till höger och vänster om de mest småaktiga saker. Och kärlek kan vara lika med dödsstraff. Galet.
 
Tänker mycket nu på terrorattacker. Att vanliga människor hamnar mitt i strider, där det enda de försöker göra är att leva sina liv, på bästa sätt för dem. Vem bestämmer att några grupper ska få mörda folk? Vem kan sätta sej över andra och bestämma sådana saker? Ordet IS tänker nog många på nu, och så även jag. Man är ju livrädda för dem och allt de tar sej för. Det verkar inte finnas några gränser för vad de kan ta sej till.
Men det har ju alltid funnits sådana grupper kanske någon säger nu.. Ja, de är inte ensamma. Det finns många fler även om jag inte nämner dem just nu.
 
Vad vill de då? Ta över hela världen? Maktbegär. Rädslor.
 
 
Väldigt otäckt är det iaf. Och jag tycker så himla synd om människor som måste drabbas av detta. Som får hela sitt liv förstört pga detta. Som skadas och måste fly.. när det enda de vill, är att leva och må, på det bästa sätt de kan. Tänk om det var du, som behövde uppleva detta.
 
Jaha, det med kärlek då i dagens tanke.
 
Jo, jag tycker det är helt fantastiskt att det nu röstats fram ett ok för samkönade äktenskap i USA.
Samtidigt tycker jag det är helt jädra galet att det görs nu, och inte för en massa år sedan.
Det är 2015 nu. Faktiskt.
 
Tänk att vi på den ena sidan, krigar och dödar folk helt besinningslöst. Och på den andra så ska det vara förbjudet att älska någon. Alltså kärlek. Hur går det ihop liksom?
 

Hur kan det var förbjudet? Att två människor tycker om varandra. Jag kan inte se felet här, men jag ser väldigt tydligt felet med det andra. Vad skadar, och vad skadar inte?
 
Det kanske är så att det bara handlar om människors rädslor. Att sånt som vi inte varit nära tidigare, sånt som kan uppfattas som annorlunda eller "avvikande från normen", avvikande från det "vi kallar normalt", som ställer till det för oss. Oavsett om vi är i en grupp som vill döda alla som inte har samma tro som oss, eller om vi ser två av samma kön hålla varandra i handen.
 
Usch o fy.. vi har inte kommit långt i utvecklingen vi heller. Vi duktiga människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0