15/9-15: Tisdagstanken

Matfusk. Vad tänker du på när du hör det ordet?
 
Jag tycker det är synd att det ska vara så svårt för oss konsumenter att inte bli lurade hela tiden. Man hör om än det ena än det andra fusket med det vi stoppar i oss. 
 
-jamen man orkar ju inte bry sej hela tiden. Lite skit i magen skadar inte. 
-jag tänker alltid på vad jag handlar. Ekologiskt ska det vara.
-spelar ingen roll vad vi tänker och tror, vi är lurade i allafall. 
-köp bara närodlat, då är du säker....
 
Ja, det finns många olika sätt att tänka och agera efter. 
Hur gör du?
 
Det blev ett väldans hallå för ett bra tag sen nu när det visade sej att Icas grädde inte kom från Sverige, utan gjordes i Österrike. Varför då kan man undra? Har vi inte kossor i vårat land? 
 
Jag tycker det är helt galet att det ska kunna vara billigare att producera varor utomlands, för att sen frakta dem hit till oss och säjas här. Hur är det möjligt? Vet ni att den torsk och lax vi köper i affären, fiskas i Norge. Jamen det var väl inte så långt bort. Nä.. Men sen då.. Den största delen skickas sen vidare till Kina för att där fileas. Vi konsumenter har ingen aning om hur den har hanterats, tinats och frysts.
Men hur kan det vara möjligt att detta är billigare, än att allt görs på plats, där fisken har fångats? 
Rimmar illa i mina öron iaf. 
 
Sen allt med kött. Jag vill faktiskt inte ens tänka på det. Eller på djurhållning över huvudtaget. Mår illa då. Min känsla säger mej att bli vegetarian, men min andra känsla, säger att det är ju gott.. 
Vi importerar en herrans massa kött till detta landet varje år. 
 
Nötköttet i affärerna kommer främst i från Irland, Tyskland, Nederländerna, Polen och Danmark. 
Grisköttet kommer från Danmark, Tyskland och Brasilien. Även Irland och Belgien.
Fårkött kommer mest från Nya Zeeland, Chile, Argentina. Inom Eu är det som ovan, Irland, Tyskland och Belgien som gäller. 
 
-jamen hur skulle vi kunna få fram kött till alla i vårat land då?
-jamen hur kan de sälja till sina egna länder, plus exportera till oss? 
Hm..
 
Det finns en mängd olika saker att titta på för att "välja rätt". Men detta märket är det som gäller, om du vill vara säker på att köttet är svenskt helt igenom. 
 
 
 
Härom dagen hörde jag att det fifflas en hel del med tex olivoljan. Den används ju flitigt nu i våra hem.
Det går ju inte att steka i margarin.. enligt väldigt många. Olja is the shit! 
Jaha, vad kan gå snett här då?
Jo, flaskorna fylls med billig vanlig olja, och sen tillsätts arom för att ge rätt färg o doft, och vipps så tycker och tror vi att vi handlar en flaska fin riktig olivolja. 
 
 
I tester i år var endast två av sex flaskor äkta. Låter ju inte så skoj direkt. 
 
Honung har oxå förfalskats rejält i Sverige. Fem ton har hittats, där det står Honung på burken, men innehållet var billig glykos, (socker) och honungsarom. Trist men sant. 
 
Höll på att smälla av när jag hörde att i Kina framställer de ägg oxå. Ja inte från hönor då, utan ett sorts hitte-på-ägg som konsumenter köper och äter som vanliga ägg. Det finns oxå väldigt många som säger att detta är fake, och att det inte alls stämmer. Men vad vet vi.. Vi är ju bara konsumenter som går till vår affär och handlar det vi tror är bra för oss. 
 
 
Tänk om vi kunde gå in i vår mataffär och veta att köttet är svenskt, likaså mjölk och andra mejeriprodukter. Brödet har bakats av de lokala bagerierna och inte fraktats från norr till söder och tvärtom för att vi ska bli nöjda. Frukt och grönt skulle oxå närodlas så vi visste att detta finns nu, inte hela året för det är inte säsong. Jag tror vi skulle klaga en del till att börja med, men sen känna oss betydligt mera friska o sunda, både fysiskt och psykiskt. 
 
Frukten ja.. tänk vad allt det måste innehålla, då de kan vara så hela och fina, trots så långa transporter hit och dit över världen. Hugaligen.. 
 
Trevlig dag på er alla och jag hoppas ni får en bra middag idag! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0