2/8: Funderingar

Mors da!

Det blev blå himmel idag! Hurra för det. Härliga dag.
Och jaa.. lite moln oxå var det ju förstås.. Detta från bilen:



Njuter vidare av semester. Har hunnit med en tur i skogen idag. Inventerat skogen: tall, gran, björk... myror, blöthål... skogsmulleskägg..



Var till Ovansjö och tog turen ut till skogs. Sen liten stund med hundarna vid vattnet. Härligt.





Ser rätt dramatiskt ut eller hur?

Väl där hos svärisarna så började vi prata om att jag målat sängborden.. och vipps så hade vi med oss två till hem, plus en pedestal och en fin byrå. (som Emmi inte alls ville ha.. borde ju ha förståt det med den färgen..)
Nu är de "nya" oxå grundade och de ska komma väl till pass här hos oss.
Är ju himla kul när det som är skräp för någon, kan bli "värsta grejen" för nån annan. Toppen! Så nu blir det att fortsätta målandet imorrn igen. =)



Fick med oss massa Tara-tidningar och M-magasin oxå, kanon! Har hunnit bläddra lite redan och bara myser. Visst är det skönt med skvallerblaskor ändå? Fast dessa kanske inte går under just den benämningen.. men ja kul är det att försvinna in i dem iaf.



Läste en väldigt hemsk story om en mamma som skrivit en bok om sin tid med sin sjuka dotter. Hon hade anorexia under många år, och var väldigt sjuk. Boken heter: "Ta livet av mej mamma". Skriven av: Marianne Käcko. Fick tårar i ögonen när jag läste om mammans kamp, och dotterns hemska inombords demoner. Man har så svårt att fatta att man kan svälta sej så. Att man inte inser att man bara måste äta, annars dör man. Usch..

Minns när jag gick Barnskötarlinjen och hade just anorexi/bullemi som specialarbete. Det var så jobbigt att läsa deras berättelser om alla tvångstankar de hade. Och just kampen att varje tugga, varje liten matbit var som ett stort berg att bestiga. 
Pratades och jämfördes oxå med alkoholism. Det kan hållas hemligt och "klaras av" betydligt längre, genom att bara behöva utsättas på fredags kvällen kanske, eller redan på jobbet.. Arbetskompisarna pratar glatt om vinet eller ölen de ska ta när de kommer hem. Men en med anorexia kämpar ju flera gånger om dagen. Frukost, lunch och middag... 

Jag säger inte att alkoholism är något lätthanterligt nu, utan menar bara på jämförelsen.

Undrar varför många mår så dåligt idag. All denna kroppsfixering.
Många tankar finns kring det. Men samtidigt så har vi alltid, sen tidernas begynnelse hållit på att "göra oss till" på olika sätt. Smyckat och sminkat oss. Halsar ska vara långa, fötter ska vara obefintliga, toppiga bröst, platta bröst, gigantiska höfter, smala midjor. You name it. Allt finns ju. 

Tror absolut att det är svårare och jobbigare nu i och med att det finns så många medier som ger oss information om vad som är "rätt" hela tiden. Jag brukar tänka på musikvideor. När jag var i tonåren och musikvideos kom så var man ju givetvis överlycklig. Så många gånger som jag har stått och dansat och härmat, lärt sej massa dans! Så kul! Men hade killarna och tjejerna kläder på sej. Och de dansade.. 
Jag tycker fortfarande om att kolla på musikvideo med bra artister, men nu är det nästan jämt halvnakna krälandes på varandra eller golvet eller nåt sånt. Inte riktigt likadant. Och man tänker ju då på alla tjejer, och killar för den delen, som kollar idag, och försöker härma.... 

Är glad att jag är vuxen och kan välja vilka dansmoves jag vill härma idag ;) 
Alla passar sej inte på ett dansgolv tycker jag.. ! 

Låter jag som en tråkmoster nu kanske? Tycker ni så så får ni göra det. Tycker som jag tycker. 
Kolla på detta oxå: 





Självklart sitter man och jämför sej med brudarna i tidningarna och på tv. De är ju alltid så himla snygga och perfekta hela tiden. Och visst undrar man hur de klarar att hålla sej så hela tiden..
MEN då är det perfekt att sånt här kommer fram så vanliga tjejer, tonåringar, kvinnor får se att de inte är så perfekta som på bilderna.  

Så ta nu en extra titt på bilderna här ovan alla kvinns, och njut av ett glas vin och en chokladbit!

Sen när vi vinner på den där trisslotten, då skaffar vi en snygg personlig tränare, en kock, fixar kroppen på alla de vis.. stoppar in och tar ut så vi ser så där perfekta ut. Underbart va?!



Eller.....
Nä göra det man vill, för sin egen skull, det gillas. Men så här.. lite överdrivet kanske.

Nog om sånt.
Fick med oss sill, nypärer och rökt fisk från svärisarna oxå. Stort Tack för det! Blev en supermiddag tyckte vi. Mums för rökt fisk!



Nog surrat för idag. Skål och hej, leverpastej! (som Emelies pappa skulle sagt)
:-)




Kommentarer
Postat av: Cajsa

god morgon, allt bra?

2010-08-03 @ 10:30:24
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: Malin

Go morron!

Jo allt är bra här!

2010-08-03 @ 20:01:31
URL: http://malinedlund.blogg.se/
Postat av: Verav

Hej på dig! Jag är med i en fototävlingen och jag hade blivit jätteglad om du röstade!

Det är också så att mamma själv har sagt till mig "Vera, du kommer inte vinna." Och jag vill bevisa att jag kan bli en av de tio med mest röster. Det vore jätte snällt ska du veta!

http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?page=gallery&obj=7054 Tack i förhand!

2010-08-05 @ 22:09:32
URL: http://suitedup.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0