9/7: Ordbajs och missbruk.

Varmt och skönt och freeedag! Härligt de!
Slutat för idag och gjort helg. Nu är vi lite lur om det bli en tripp till Sundsvall och Gatufesten eller ej. Vore ju toppen att sitta där nånstans och äta gott. Mysigt med sommar. Det är två artister jag gärna skulle se ikväll. Dead By April och The Ark. Tror alla kidsen kommer vara där oxå, på olika håll. Så ja, kanske bäst att fara och hålla ett öga på dem :) 

Har ni tänkt på att vissa alltid använder vissa uttryck hela tiden. Missbrukar ord liksom. ;) 
Just ordet "liksom" vet jag att jag fastnade för i tonåren. Och det är nog så det är, att vi fastnat, hakar på ett ord, kanske för att verka "inne". 
Nu tänker jag på dessa uttryck:

- Förstår du va jag menar?
- Grejen är... 
- Typ..
- Skoja ru..
- Ellerhuuur..

Alla har vi ju sånna ord och uttryck men det mesta hörs nog från tonåringar ändå. Man behöver inte lyssna länge för att höra detta. Roligt är det. Men tänk dej att sitta och prata så på jobbet med kollegor.
Så här kanske:

- Aa, men då ba, ringde han typ. Och ja ba, grejen är.. 
- Aa, ja fatta.
- Aa, men grejen är... typ.. vadå.. Bara ringa liksom. Fattaru va jag menar?

=) Skulle va kul att testa detta nån dag. Men jag skulle aldrig klara att hålla mej för skratt.
Undrar just när "tonårs-snacket" byts ut mot mera "vanligt" sätt att prata?

Apropå tonåringar. Såg en snutt av en dokumentär som jag tänker fortsätta kolla på när jag känner att tiden och faktiskt orken finns. Det handlar om bland annat ett par det gått riktigt snett för i England. Alkohol, droger och att bara driva runt, det är vardagsmat för dem. Jag började titta när jag hade ont om tid och bara av att se de första minuterna så fick jag ont i magen. Mådde nästan illa, men ändå tycker jag att jag och alla andra ska se sånt där. Knepigt kanske, men för att fatta att den vägen ska man INTE gå. Och förstå att droger är så himla farligt.

Jag blir livrädd bara här i Ånge, då man hör kidsen berätta att den och den har testat och håller på och så vidare. Jag förstår inte varför de gör det. Man tror ju att alla vet idag att det ÄR farligt. Och testar du en gång och tycker det gick bra och inte var så farligt, så har du ingen aning om hur det blir nästa gång, eller vad du får i dej. 
Bläken. 
Här är en länk till ungdomarna i England iaf. Ta er tid och titta på detta: Swanesa Love Story.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7384947.ab  

Nu finns det ju nästan alltid den ena och den andra anledingen och orsaken att skylla på, att det gått snett för vissa, så även här. Men ändå vet vi ju alla att det finns allt för många som bara gör det för att "hänga på de andra". Så synd. 

Nä men nu blev det allvarligt värre här. Jag ska sluta skriva nu och förflytta varma kroppen till direkt sol. Härligt. Sen invänta U och höra vilka planer han har för oss ikväll. Hoppas han tycker lika som jag! :)
Må så gott i värmen!


  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0