27/6: En dag i solen och jordgubbslandet

Vilken underbar dag! Sol har vi haft. Och jag har passat på att rensa massa ogräs i jordgubbslandet. Behövdes. Så nu ser man ju plantorna igen.
Här en bild före:



Och efter:



Tjoho man ser lite mellanrum och plantorna! Och massa blommor så det kommer bli en hel del jordgubbs vilket gillas! Mums för att gå ut till landet på morronen och plocka in gubbar att äta till frukost. Sommar! Love it! Vill att gurk, tomat och paprika plantorna sätter fart nu oxå så vi kan börja skörda.

Midsommarafton firades ju i Bensjö med vänner och det blev lyckat. Vi kom upp rätt tidigt ändå på dan och började med sill & pärer. Sen lite jordgubbar på de! Mums! (då var ju måstena avklarade!)



Sen blev det en del pysslande med småttingarna. Det var sex stycken minisar där ett tag. :)
Lite längre fram på dagen kom Emmi och två killar upp på moppar. De hann precis sätta sej så kom värsta regnskuren. Himla tur de slapp åka i det vädret. Och vädret var verkligen ett klassiskt midsommarväder, regn-sol-regn och sen blev det åska oxå. När solen väl var framme så blev det jättevarmt. Och jag kunde till och med ha klänning på mej ett bra tag där. Hurra!





Blev så glad att de kom upp ett tag. Skönt att de vill vara med oss en stund. De busade lite med barnen och Lottas dotter Emmy har ju Emelie som sin "storasyster" så det blev en del kramande och sitta i knät och mysa lite. :) Så gulligt. Hoppas att de alltid kan vara nära varann.

Grillning blev de ju förstås. Grabbarna stod och fixade och donade med köttet hur länge som helst =) Vi undrade där ett tag om de verkligen grillade eller om de bara stod och surrade hihi.. Men mums va gott det blev när allt var klart och vi äntligen fick hugga in. Var rejält hungrig då. Och efter en del dricka så kändes det väldigt bra med nåt i magen.  (dricka och snus.... ja nu har jag snusat för andra gången i mitt liv! Och den här gången var det helt ok hahahahaha.....!) 



Vi satt och åt rätt länge där vilket var jättemysigt. Sen blev det lite kyligare så Emelie, Oskar och Patrik moppade sej hemöver och vi brudar gick in i stugan och myste vidare. Grabbarna tog sen en fisketur oxå, vilket vi hoppade över. Mycke skönare att sitta inne i värmen tyckte vi. Det blev inte så sent förren vi blev trötta där, och alla kände nog en liten oro att småttingarna skulle vakna typ sju på morronen och vara pigga. =)
Sov så soffan gjorde U och jag och det gick bara bra de. Och vi fick sova ända tills vid nio tiden. Perfekt! Tyckte alla =)

När vi kom hem igen så for U upp till Ovansjö för att fixa med våran snygga bil. Jag surrade med E som hade varit på Säter på dansen på natten. Sen gick jag o la mej en stund. Skulle bara sova en timme, men ja det blev två. Så skönt! Fick stressa på lite där sen för att både E och jag skulle bli klara för en middag i Ovansjö. Vi hann och trevligt var det där hos Uffes föräldrar.
Och titta, visst ser detta mums ut?!



Kaffetåren med glass, jordgubbar, melon och ananas! Smaskens de!

Sitter ute på verandan nu och bloggar. Riktigt skönt här. Känns verkligen som sommar. Klockan är 22.15 och jag har inte behövt filten än. ;) Sitter kvar en liten stund till, sen blir det in och fika å hoppa i säng, då det är jobb imorrn igen. (önskar jag vore ledig nu, länge..)

Igår var det Viskan för kidsen. Jag skjutsade ner E och tre kompisar till henne. Så kul för dem. Jag minns ju själv alla dessa kvällar på den parken och oj va skoj jag haft där. Många roliga minnen..! Jag släppte av dem vid 22 tiden och då var det inte så mycket folk ännu. Men alla lampor var tända runt stängslet kring parken och jag blev alldeles glad inombords att de oxå får uppleva detta. När jag var i deras ålder så var ju parken öppen betydligt oftare. Nu är det bara Midsommardan tror jag iaf. Och samma Dj som när jag var där, var det oxå: Riffo!

När jag hämtade dem strax innan två på natten så var det betydligt fler där. Jag fick kypa fram där för att inte köra på någon på vägen. Folk överallt. De tre och Tim stod iaf precis där vid infarten så det gick smidigt att hämta dem. Tack för det! (hade ju inte velat springa och leta nån direkt..) De hade haft en jättekul kväll iaf och Tim satt fram i bilen med mej och tjejerna i baksätet. Tjejerna tjattrade hela vägen till Ånge om hur den och den killen sett ut och vad de sagt och så. Riktigt skoj att höra dem! Och ömma fötter hade de oxå av allt dansande. Känner igen de jag!! =)

Det var fullmåne oxå. Hur fint som helst! Jag önskade jag hade haft min kamera med mej, men hade bara mobilen så det gick inte att få till nån fin bild. Och jag bara älskar ljuset vi har här uppe i Norrland. Mitt i natten så är det ändå ljust och fint. Visst är det en härlig bild?



Och här är "taxi-mamman" som E kallade mej!



Har inget emot att skjutsa och hämta. Gör hellre det så jag vet att de kommer på plats och hem igen. Det gjorde mamma och pappa för mej med och jag är så glad över det. Vet ju vissa som skyndade sej att dricka nåt, bara för att slippa just skjutsa oss ungdomar nånstans... Ingen hit tycker jag.

Nu är det dags att gå in och fika. U har just gjort kaffe här och jag köpte fikabröd förut så det ska bli gott. Så nöjd över dagen! Känns finimangs att ha fixat i landet, planterat lite och dragit ogräs i rabatterna oxå. Men det känns på min rygg att jag stod upp-och-ner-vänd i landet.. bränt mej lite då..



Aj aj.. gruvar mej för att lägga mej nu faktiskt..

Nathalie och Tanya kom hem idag oxå från Turkiet. Varit där en hel månad! Häftigt! Bruna och fina. Lät som de ville tillbaka på en gång. Jag vill oxå, men som sagt, myser efter en sån här dag hemma i Sverige oxå.

Hoppas du oxå haft en toppendag, och att vi får många flera!
Nattinatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0