4/9: Fortfarande söndag

Nu myser jag riktigt när, on my lovely veranda! ;) 
Tog en prommis, gick själv då Em sov sött. Trött efter helgens bravader. Jag lyssnade klart på sommarprataren Nanne Grönvalls program. Och jag kan verkligen rekommendera det till er alla. Lätt att lyssna på och jätteintressant. Vilken uppväxt hon haft. Och vilken styrka hon fått och ger i programmet. Jag gick där och fick tårar i ögonen. Fick skynda att blinka bort dem så jag inte skulle gå där o gråta. Tänk att man ska vara så blödig. Tokigt.  

Vackra tistelblommor.


Hon berättar iaf om sin uppväxt med sin mormor, som var spritlangare. Vilken mormor va? Om rädslan för vem det var som ringde på dörren. Om glädjen över små saker. Att vara lycklig som hade just sin mormor som alltid stöttade henne och fanns där för henne. Besvikelsen över att inte få nya gympadojor, utan fula killskor med tjock gul sula. ;) Som sagt, lyssna på hennes program!

Nu till det jag tyckte en hel dem om förut i tidigare inlägget. Skolan och ledigheter.
Läser idag i Sundsvalls tidning att det nu är nya regler som gäller. Det målas upp stort att en liten kille på åtta år inte får ledigt två dagar från skolan. Två dagar snackar vi nu. Varför då säger jag? Då kan man läsa att någon Roy Resare att, jag citerar:

-Det kan finnas skäl att ge ledighet om det är relaterat till utbildningen Men resor och rekreation är inte det. Det finns forskning som visar att också korttidsfrånvaro stör hela klassens utbildning, säger Roy Resare. Slut citat.

Men herregud säger jag bara. För det första: om du är åtta år så går du vanligtvis i årskurs 2. Man kan tycka att två dagars ledighet inte spelar så stor roll. De gör ändå det de ska i skolan. Det är inte så att barnet kommer komma efter för all framtid i arbetet. Eller?

Och man kan ju använda denna ledighet till något positivt, både för barnet och resten av klassen. Pojken kan ju få berätta vad han varit med om när han kommer tillbaka. Lära sej prata inför grupp, redovisa med bilder kanske. Eller vänta nu, då kankse han stör ännu mera i den ordinarie fantastiska läroplanen i skolan.

( Det är nu jag måste flika in att jag tycker läroplanen är skrot just nu. Och har så varit under väldigt lång tid. Min känsla beror på att det är så himla mycket håltimmar, sluta tidigt, ingen lärare och "vi behövde inte" så jag förstår inte vad som hänt. Förut hade man lektioner hela dagen, från åtta på morronen till tre-fyra på dan, varje dag. Vart har den läroplanen tagit vägen? Vilka lektioner hade vi, i onödan? Jag förstår inte. )

Oj oj... känner att jag är ute på djupt vatten nu men tycker detta med ledigheter har blivit så sjukt. Jag kan förstå att lärare blir besvikna när barnen tar ledigt en eller två veckor varje höst/vår när skolorna är igång. Och jag kan förstå att föräldrarna vill åka just då, eftersom det skiljer mycket pengar på just utlandsresor vid skolstart/skollov. Men mej veteligen så tar föräldrarna barnen ur skolan iaf, genom att sjukskriva dem. Är det bättre då tycker skolorna? Jag kan inte tycka det.

Och när vi pratar gymnasiet så tycker jag det är ännu mera korkat. Pratar man med rektorer och mentorer så säger de lätt att eleverna inte måste vara i skolan under skoltid, för det är ju frivilligt. Och att det räcker om uppgifterna lämnas in i tid. Jamen hur kan det då vara så svårt för dem att få en legighet beviljad? Fattar inte. Det går ju inte riktigt ihop de där två sakerna.

Detta gäller ju både om barnen är stora eller små. De kan ju få uppgifter i förväg som de ska göra klart och visa upp innan ledigheten. Eller som sagt få uppgifter som de sen ska redovisa för klassen efteråt. Tänk vilken lärdom det är för dem. Det går ju att få in både svenska, engelska och historia direkt vad jag kan förstå.
Och detta trams med att det kan bli orättvist för vissa barn som inte får komma iväg.. jamen så är det ju alltid. Jag hade själv klasskamrater som for utomlands, och inte tog jag nån skada av det inte. Snarare var det spännande att få höra dem berätta nåt de varit med om när de kom hem igen.   

Ja suck.. så det är.
Vad tycker du?

Här stod ljusstakarna just när ja tänt dem. Fint va?!


Nu har jag flyttat mina fina ljusstakar här och sitter och skriver i ljuset av dem. Har blivit alldeles mörkt ute. U har nyss gett upp jobbet ute och vi ska gå ner till tv-soffan en stund. Sen blir det nattinatt för våran del.

 
Må så gott hörrni, kramen!

Kommentarer
Postat av: Gaymasen

Haha ja lådan är lite rolig bara att den bara finns där utan att jag tänker på den. Men nu fick alla nys om att lådan finns. ;)

2011-09-05 @ 19:27:08
URL: http://gaymasen.se
Postat av: Sandra | Inspirera Mera

Tack för tipset, det programmet ska jag se till att lyssna på.



Svar:

Roligt att höra! Jag ska se till att uppdatera bloggen oftare nu när bröllopet närmar sig med stormsteg.

2011-09-06 @ 09:19:53
URL: http://www.inspireramera.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0