6/12-12: Men nu...

..måste jag ta mej i kragen här och skärpa till mej när det gäller uppdateringar här. Blir ju less på mej själv.

Det är ju lite mycket nu när helgerna är fullproppade och kvällarna springer på i väldans fart. Försöker jula till det pö och pö och ja det går framåt. :)

Gillar ju att pyssla på med foton, men rackarns va tiden springer iväg då och ja, kvällen som skulle bli tidigt i säng, går inte så bra. Jag är dötrött nu men kvällen blir spännande iaf.
Ska nämligen på seans!
Hörs senare!!

Kommentarer
Postat av: Sabe

hej!
du jag har ingenting med det att göra, men dete såhär att jag läste på en blogg där det fanns ett inlägg där personen sa sin åsikt om ordet "negerboll". då du kommenterade, och denkommentaren läste jag. jag tkr dete bra att du ändrat dig genom att säga chokladboll (elr ngt liknande)ist för att säga negerboll. Jag håller helt med. men sedan såg jag att du la in diskutionen om pepparkakor och om man bör gå till kyrkan.

jag tror faktiskt inte att det är en invandrare som klagat på pepparkakan. jag har sj gått hela grundskolan med folk från alla världens hörn och ingen har ens påstått elr reagerat på det. jag tror med att det är antingen, en poerson med rasistiskt motiv som påstått det, eller så är det en efterbliven invandrare som inte har ngt bättre för sig. Och efetrsom man inte vet vilket av dessa två typer som utratt sig om frågan, så anser jag att man inte ska dra ngn tråd mellan pepparkake-disutionerna och negerbollen. För det är helt olika diskutioner.

Kryrkan, vet du vad? vi har julavslutning imorgon i kyrkan, jag kmr skolka. Det handlar inte om att jag inte får eller inte respekterar svenska traditioner. utan det är bara det att jag tkr dete onödigt. Under hela min skolgång så har jag växt upp med svensk kultur, både hemma och i skolan. Jag har pyntat klassrummen, jag har fixat till och gjort jullkort, kollat på julkalendern, även fast jag egentligen inte tycker dete kul alls.

Men att skolan ska säga att man ska till kyrkan (då det inte är ngt utbildning-syfte) tycker jag är fel. För om du ställer dig frågan: vad är meningen med skolan? Det är att göra oss till demokratiska och kunninga medmänniskor. därför anser jag inte att kyrka,moskeer, sunnagogor är viktiga att gå till då det inte är i utbildningsyfte.
Jage religös och troende, och jag tycker att religion inte ska ha med skolan att göra. Man kan skilja på både religion och traditioner. För egentligen, hur många av sveriges befolkning går till kyrkan under julen? (Om det inte är ivälgörenhetssyfte eller att man är hemlös o.s.v) det är inte många vadjag vet.

det blev en lång kommenatr, och ursäkta det men kände mig bara tvungen att säga hur jag ser på saken. hoppas du förstår!

Svar: Hej!
Gör inget att det blev långt svar, bara skoj tycker jag!
Jag håller med dej ang "peparkaks-historien". Jag tror ju själv att detta kommer ifrån "oss själva". (svårt att skriva om detta nu och försöka dela upp oss människor utan att trampa nån på tårna, vilket jag inte menar att göra) Och att det finns många människor med alldeles för mycket att göra, som sitter i tillsatta grupper och försöker klura ut vad som andra ska eller kommer kunna ta illa vid sej av.

Jag tog upp "pepparkakan" då det oxå blommat upp just nu, så som julkalendern och prat om att ta bort vissa delar. Sjukt.

Synd att du varit med och pysslat i skolan flera gånger och inte haft skoj medan du gjort det. Själv minns jag det som massa bus och massa pyssel som inte alls blev så fint som det borde blivit ;)

Sen är ju det en likhet tycker jag, att skolan julpysslar och sånt, och att de väljer kyrkan som avslutningsplats.Men ja, jag har ju ingen religion som jag "använder mej av" på så sätt så det kanske är lättare för mej då att göra detta och spendera tid där utan att lägga så stor vikt av det.

Jag tycker oxå att skolan ska handla om utbildning. Men... det med avslutningen handlade ju om en fin lokal där många skulle rymmas. Sen tror jag faktiskt att i stort sett alla barn, som inte är hårt påverkade av sina föräldrar, gillar att sjunga där och tycker det är lite mäktigt med högt i taket och ja stämningen där. Åtminstone är det vad mina vänner berättar om hur de minns detta.

Men som jag skrev tidigare, jag undrar hur många "av oss" som skulle tycka det vore ok att fira avslutningar i en moské eller liknande. Undrar om det skulle bli protester från "oss" då...? Värt att tänka på.

Hoppas du får det gott under ledigheten och jag gissar att vi får leva med dessa olikheter i tankar och åsikter under lång tid framöver oxå.
Ha det bra, kram!
Malin Edlund

2012-12-19 @ 18:22:39
URL: http://sabe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0