25/6-12: Frissan

Go kväll i stugan!
Tänk va skönt det kan vara att få sitta och bli ompysslad hos frissan. Det var mindre skoj att kliva upp tidigt på ledig dag, men man.. va gör man inte liksom. Utväxten är väck!
 
Sen en snabb sväng runt i butik för att införskaffa ny fritös. Den förra ville inte vara med längre. Så nu blev det grillat med mumsiga pommes till middag nyss. Och ett glas rosé. Har ni testat den guldfärgade burken med rosécider? Väldigt god tycker vi.
 
 
Den där insändaren jag skrev om igår.. Jo den handlade om sommarskola. Jag anser att barnen ska lära sej det de ska när de går i skolan. Inte på sommarlovet.
Jag vet att många säger: jamen det är ju jättebra för att nuuu lär de sej och nuuuu är det lugnt och bra med lärare osv.
 
Jamen hallå... DET ska ju vara så under skoltid. Inte på sommarlovet. För då ska barnen ha just sommarlov. Jag förstår de som säger att det är bra. Självklart. Har man barn som inte klarat sej under terminerna så är det klart att man vill göra vad som går. Men..
 
Insändaren menar att barn måste få "lära sej klart" innan de går vidare till nästa årskurs. Och det instämmer jag helt och fullt i. Som det är nu går många barn vidare år till år utan att klara de mål som faktiskt finns.
 
Vet en lärare som berättade att åk 6 kom upp till högstadiet och inte kunde åk5´s matte, svenska etc. Då är det inte lätt för högstadielärarna att ta vid om man säger så.
 
Lika är det för gymnasiets lärare. De har sagt både en och två gånger till kidsen: jamen det där ska du redan kunna. Kidsen blir ju tokiga, det förstår man ju.
Men jag förstå lärarna oxå. De är lärare på gymnasiet för att just kunna undervisa på den nivån.
 
Men det är ju inte kidsens fel att de inte kan, att de inte har lärt sej, att de verkligen inte är på den nivån.
Det är lärarnas fel. Finns inget annat man kan säga. Det är ju de som ser eleverna varje dag. Som ser om de klarar sej på lektioner, på prov, ända från småskolan och uppåt.
 
(tänker på en väldigt dum sak som sas när en av kidsen här var liten. Hade jättesvårt med stavning och det borde ju ses över tyckte vi. Nämen det var bara att låta barnet skriva på, stavningen kommer av sej själv sen. Öh... Näe, så funkar det inte. Man måste få bli lärd. Så är det bara. I allt ju. Men ja, den taktiken kördes det med då. Fattar inte varför bara..)
 
Om det finns lärare i skolan, om det finns krav som måste uppnås så skulle det inte behövas sommarskola.
Eller hur?!  Och sen skulle då jag känna mej väldigt värdelös som lärare om jag inte kunde få mina elever att lära sej. Utan att de måste plugga vidare efter mitt läsår. Men det är jag det.
 
Och ja, det finns oxå väldigt bra lärare, jag drar inte alla över en kam här.
 
 
Nog om detta!
 
Har fått leka lite frisör här hemma idag oxå. Har hjälpt Em ut med löshåret. Och det kan jag säga, aldrig igen att jag står och drar i massa tejp ur håret. Huga.. led med henne där hon satt och plågades. Fy attan. Men nu är det ute iaf och ja, inte tejp igen. Ever! :)
 
Svider som sjutton i mina ögon. Undrar varför. Inge vidare iaf. Nu blir det lite tv och njuta av timmarna som är kvar av lediga dagen.
 
 
 
Tjing på er!
 

Kommentarer
Postat av: pillan

Ja usch det är hemskt att ta ut löshåret... Huu

Fiin blev du iaf!

P

2012-06-28 @ 15:34:43
URL: http://hemmahospillan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0