29/9-14: ryssland

Vi träffade en turist vid frukosten som kom från USA.  
 
Detta var igår morse på hotellet. 
Hon var från Ryssland och hade emigrerat till USA för länge sedan. Hennes barn bodde själva och nu turistade hon på egen hand. 
 
Hon gillade Europa och Sverige väldigt mycket. Det fanns mycket att shoppa här. Hon hittade mycke kläder som hon gillade. Både billigt och bra storlekar sa hon. 
 
Hon tyckte att Stockholm sov på nätterna :) I New York när hon slutade sitt jobb som sjuksköterska mitt i natten, så var det exakt samma 'puls' och trafikkaos som mitt på dagen. Konstig tanke...
 
Här öppnade hon fönstret och bara njöt av lugnet. Tänk va olika man kan tycka beroende på vart man lever. 
 
Hon hade vandrat i Gamla stan, och ville absolut gå på Abba-museumet :) Det vill jag med nästa huvudstadstripp. 
 
Vi pratade bostadspriser i staden och här på landsbygden.  Hon höll på att svimma av priserna här i byarna. Och det gör vi ju nästan själva med. Tragiskt. 
 
Jag sa att jag gärna vill resa till USA och New York.  Hon berättade en massa man borde se och välkomnade oss dit. 
 
Sen tog jag upp nåt jag just hade läst. Nämligen att Rysslands Putin ville stänga ner internet eller begränsa det och styra allt. Jag såg då på henne att nu kommer nåt här..
 
Fick sen höra hur hemskt landet varit innan honom. Fattigdom,  inget underhåll av landet på något plan. Nu med Putin så hade det mesta blomstrat. 
 
All infrastruktur hade blivit till det bättre. Vägar hade rustats upp, folk fick sjukvård. Många var rika nu och kunde och tilläts resa i världen.  Det var omöjligt tidigare. Det planterades och fixades på alla plan. Skolorna hade blivit bättre. 
 
Hon trodde det jag läst bara var dålig propaganda.  Och.. ja vad vet vi egentligen? Vi tror vi vet lite om allt i världen men vi blir ju oxå 'matade' av medias bild. Allt vi ser och läser är ju inte sanning bara för det. 
 
Men.. tycker ändå Putin verkar läskig.. 
Jag tog inte upp något mer ang vad 'vi' läser och hör om honom. 
 
Hon var glad över landets ledare som gjort så mycket för dem bättre. Så klart.  
 
Så intressant att träffa och prata med andra människor tycker jag. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0