27/6-15: Fota djur o natur

Å va det är skoj att fota! 
 
Gillar min lilla nya kamera minsann. Och många bilder blir det på främst djur o natur nu. försöker oxå vara duktig nu på att verkligen slänga kassa bilder direkt jag kikar på dem i datorn. Det går ju inte att spara allt... 
 
Nu i morse när vi var ute så hann jag med dessa. Kul när kusar o flugor ställer upp snällt som modeller tycker jag. Och alla vackra färger på alla blommor.. så fint så. 
 
Sommaräng. Minns när jag var liten i sommarstugan, brukade lägga mej på en filt ute på en äng och bara ligga där och kika upp på små kryp på blommorna. Mysigt. 
 
 
Vovven träffade på en snygg tjej oxå. De blev glada över mötet. En jättefin schäfertik som var 4år.
 
 
Brukar du tänka på nåt speciellt när du fotar? Alltså hur bilden/helheten ska se ut? Eller kanske skärpedjupet eller fokus? Jag fotar massor bara rakt av, men försöker mer och mer verkligen tänka till vad jag vill ha ut av bilderna. 
 
Nåt jag gillar mycket är skärpedjupet i bilden. Att lägga skärpan på något visst och låta resten vara diffust o suddigt. Här hittade jag verkligen just det. Och ja, tack för det snälla modeller :) 
 
Kunde komma nära, så här fick skärpan hamna på endast en av flugorna. 
 
 
Och här på den andra.
 
 
Kul, och snyggt tycker jag! 
 
Tycker även att väldigt många bilder man tar, blir bättre om man kommer ner på objektets nivå. Alltså om du vill fota en fluga på en blomma tex, så sätt dej på huk och ta bilden, istället för att stå upp. 
Blir finare perspektiv. Ni ser även det på vovvarna ovan. Jag var på deras nivå. 
 
Ytterligare en snygg modell idag. Älskar att fota så här.
 
 
Ännu en där jag använder och bestämmer mej för hur skärpan ska ligga i bilden.
 
 
Visst är det fint?! 
 
Nu har vi donat en massa med prylar som ska in på rätt plats här i köket, och funderat på vad vi behöver för mer inredning. Lite fattas tycker vi. Ni ska få bli uppdaterade oxå på köksområdet. :-) 
 
Ska bli en sväng till stugan här strax oxå. Och där kommer nåt stort för min egna del ske. 
Vi hörs då! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0