7/5-15: Torsdag

Torsdag och man vaknar till fågelkvitter och strålande sol. Underbart!
Dags för inlägg från förr. Detta skrevs sista september 2012.
 
 

30/9-12: Vilken helg

Vad allting kan ändras fort. Jag har varit på sjukhuset i Sundsvall både igår och idag.

Pappa blev dålig när de höll på att ta reda på älgkött. Iväg i ambulans till sjukhuset för att kollas upp. Huga.. många tankar får man minsann. 

Nu kommer en klagan här. På Sveriges sjukvård. 
Vi människor vi kan ju bli sjuka vilken dag som helst och kan behöva bli undersökta vilken dag som helst. Men..

Det är som att allt "står stilla" när det kommer till veckodagarna lördag och söndag. Varför då?

Ja visst funkar det om det är akut, då kommer det ju läkare, tack o lov. Men jag menar som nu, varför måste pappa vänta tills i morgon för att bli riktigt undersökt? 

Läste senast i dagens Sundsvalls tidning en artikel om någon som avlidit för att det dröjt över helgen med kontrollerna. Inte ok.

En till sak. Om jag har ont i tummen och kommer till läkaren med det, då borde det väl vara självklart att jag blir undersökt i armbågen som krånglat lite och i min axel som spökat länge..typ?

Näe.. för då tar vi bara tag i tum-problemet och sen måste man till sin egen vårdcentral och ta upp en ny läkartid och sen i bästa fall få en ny remiss till sjukhuset för att nu kolla på armbågen.

Och sen börja om igen för att få en remiss för axeln.

Inte klokt tycker jag. Människokroppen hänger ju ihop och har jag ont i min armbåge så kan det ju bero på nåt i axeln. Då borde det ju kollas upp i samma veva jag ändå är där på plats.

Göra klart en patient i taget liksom. 
Ni fattar vad jag menar. 

Och jaa.. vården ÄR bra på många sätt, men... 

När jag ringde vårdcentralen sist ville jag ta de tre funderingarna jag hade på en gång. Men icke. Det skulle jag inte få göra utan endast börja med ögonen. Sen fick jag minsann ringa tillbaka och beställa ny tid....

Skulle inte få någon tid heller förrän om två veckor, men jag insisterade då på att jag var orolig och det kunde ju vara vad som helst om orsakade mitt dubbelseende. 
Då fick jag en tid två dar senare.

Hur kom den tiden fram då? 
Måste man "bråka" för att tas på allvar?

Suck.. jag tog upp mina tre funderingar när den trevliga läkaren frågade om jag hade några andra saker jag ville ta upp. Och han lyssnade. Och han fixade ny röntgentid till mej. Perfekt! Kände att han lyssnade. Väldigt skönt. 

Jag skulle ju blivit en "evighets-kund" där uppe om jag skulle behövt springa upp tre gånger för detta. Konstigt sätt att fixa sjukvården tycker jag. 

Nu är pappa uppkopplad med slangar för att kolla hjärtat iaf och jag hoppas de gör riktiga undersökningar i morgon. Och jag hoppas att de efter att ha pratat med honom, gör andra undersökningar direkt när han är där på plats. Han mår för övrigt bra nu trots det som hände. 

Som sagt, många tankar får man. Och det som skulle bli en vanlig helg bara förbyttes i tankar om både det ena och det andra och en oro i magen över saker som kan komma. 

Krama varandra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0