30/10-15: Bevakad

Tycker du att du är fri att kika på vad som helst på nätet? 
Eller kan du handla vad som helst utan att "nån" vet om vad du köpt?
 
Jag tycker att vi är övervakade i ta mej tusan allt vi gör nu för tiden. Vi pratar så mycket om integritet och att skydda oss, men.. nä, det blir ju bara mer och mer.
 
Handlar du på affären så sparas detta i loggor, och du få riktade erbjudanden. Jamen det är ju bra! Eller.. hur var det nu.. De har ju stenkoll på om jag älskar messmör tex. Varför då? Jag vill kanske inte delge det med dem. 
 
Vissa har övergått från att betala med kort till att använda pengar igen, just för att inte kunna bli övervakad på samma sätt. Att vi ska behöva tänka så.. 
 
Häromdagen satt jag och kikade på maskeraddräkter på Google. Jag gjorde detta på min dator, min Macbook Air. Sen senare samma dag så tog jag upp min mobil, Samsung S6 och klickade in mej på Facebook. Vad är det första jag möts av -  jo en massa reklam ang maskeraddräkter, och från den sida jag hade kikat mest på. Galet! 
 
Vem sitter och har ögonen på vad just jag kikar på tro? Och håll med om att det känns lite knepigt att vi är så bevakade i allt vi gör. 
 
Sen klagas det på att det sätts upp kameror ute på offentliga platser. Varför då? Ja nåt positivt kan nog alla tycka om dessa kameror, om de kan ha snappat upp något om någon om vi har blivit utsatta för något brott tex. 
Men tänk om kamerorna skulle delge någon uppgifter om vart just du eller jag går ofta, och börja skicka hem reklam från nån kiosk som finns just där, eller från skoaffären vi går förbi varje dag på väg till bussen. Eller nåt... Skulle det vara ok? Nja.. vi vill nog inte bli granskade på sånt sätt. 
 
 
 
Men det är konstigt hur dessa gränser sätts. Undrar just vem och bestämmer om detta. Klart det finns lagar, men det händer ju så mycket med informationen som sparas om oss idag. Vi lämnar ju massor av digitala avtryck hela tiden. 
 
Vi betalar räkningar via nätet. Smidigt tycker vi. Vem ser oss då?
 
Bilder från Google.
 
Tänker oxå på att om jag går in på vissa sidor ofta på nätet, och sen får reklam om dessa oxå, och lockas att gå in igen och på flera andra av samma sort, då kan nog det bidra till att "fylla på" mej på både det ena och det andra. Oavsett om det handlar om hat eller kärlek. 
 
Nä nu ska jag ta och "fli ihop" lite här hemma innan det blir dags för lite bubbel :-) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0