8/12-15: tisdagstanken om roller

Rosa eller blått.
Dockor eller bilar.
 
Förstår du vad min tisdagstanke lutar åt?
 
Jag tycker denna könsfråga har gått på tok för långt. Det debatteras hit och dit huruvida vi ska låta våra små flickor leka med dockor eller få ha rosa kläder på sej. Varför hänger vi upp oss på detta egentligen undrar jag?
En del säger till och med att vi inte ska tilltala dem för han eller hon ens när de är små. 
 
För min egna del är det självklart att man vill klä en liten tjej i gulliga rosa/tyll/kjolar, och lika självklart är det att klä en liten pojke i lite tuffare kläder, eller som ser lite mer gammeldags ut. Jag tycker det är fint helt enkelt.
Lika självklart är det att jag tycker det är ok att köpa en docka till en tjej och en bil till en kille. Varför inte? Jag är övertygad om att barnen blir glada.
 
 
 
Det jag tycker är galet är när det snackas om att: jag ska minsann aldrig bara klä i den eller den färgen, eller jag ska minsann köpa massor av bilar till min lilla tjej.... Återigen varför? Jag är övertygad om att om barnet själv vill leka med en bil, så hittar den något och visar just det, att den "leker med en bil" och då får man väl bejaka det och se till att bilar finns att leka med. Självklart ska det finnas både ock.
 
Men just att försöka skapa det motsatta, det fattar jag bara inte.
 
Min erfarenhet säger mej att nästan alla småflickor har en rosa period. Likväl som att nästan alla småkillar har en tuffare period när det leks krig och det ska fäktas o slåss och så. Tycker inte det är konstigt. Tycker inte det ska motarbetas på något sätt. Låt dem vara. De blir den de vill vara en vacker dag ändå, utan våra himla tycken o tankar om hur det SKA vara.
 
Bilder från Google. 
 
Det har till och med gjorts tester på apor ang detta. De har lagt ut dockor och bilar på ett golv och släppt in apor. Och japp, hanen gick fram till bilen och honan tog genast upp dockan. Och nej, de har ju liksom inte hört oss människor som surrat om detta.
 
Jag tror att det sitter i våra gener. Inget vi kan förändra. Men.. ja självklart stämmer inte allt detta in på precis varje människa som vandrar på vår jord. Självklart vill småpojkar måla sina naglar ibland som sin mamma och självklart vill småflickor tex vara ute i garaget o hjälpa pappa.
 
Sen föds det även barn som känner sej i fel kroppar, att de har fel kön, vilket måste vara jättejobbigt för dem. Men tids nog så kan de förmodligen göra något åt det. Och vi får be till gudarna att de har bra föräldrar som då stöttar dem i det.
 
Men ja, att på nåt knepigt sätt försöka ta bort just pojke och flicka och göra barnen till nåt "ingenting" tror jag bara är väldigt dumt. 
 
Så ja, jag kikar glatt på små rosa gullegull flickkläder till Lilly i fortsättningen oxå. Och ja, jag kommer absolut att leka med bilar med henne oxå :-) En lagom blandning och hon väljer vad hon tycker om. 

Kommentarer
Postat av: MADDISENJ.SE

Jag håller med dig, denna debatt har gått på tok för långt. Jag tycker att man ska erbjuda barnen både bilar och dockor och både färgen blått och rosa oavsett kön. Bättre att barnen får möjlighet att själva välja det de vill leka med istället för att vi ska bestämma åt något håll

Svar: Precis min mening! De väljer vad de vill. Vi kan/ska inte tvinga dem.
Tack för din kommentar 😃
Malin Edlund

2015-12-09 @ 08:20:43
URL: http://maddisenj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0