6/10-15: Tisdagstanken

Tisdag är det. En kall sådan.
 
Jag har typ frusit hela dagen, igen. Nåt positivt på det..?!
 
Dagens tisdagstanke ska nämligen handla om ordet positivt.
Allt kan man ju faktiskt vända till det positiva. Nåja, nästan allt iaf. Eller hur?!
 
Att få gula fina rosor är positivt minsann! 
 
 
 
 
 När jag för många år sedan gick någon kurs så pratade vi en del om just detta. Vi människor har ju en förmåga att klaga o gnälla på en hel del saker. Det ligger säkerligen i vår natur att det är så, på nåt sätt. Vi väljer hur vi känner och sen sätter vi ord på det helt enkelt.
 
Jag fryser.
Jag är hungrig.
Jag är trött.
Jag har ingen bra halsduk..
 
Massa klagomål. Men.. om man sätter detta i perspektiv så är det ju inget att nämna ens. Men vi gör det.
 
Hur skulle det vara om vi alltid var positiv då? Jag vet att då jag var nära en tjej som var galet uppåt hela tiden, så blev jag faktiskt less på henne, och tyckte inte att hon var ärlig. Känslan från mej blev: man kan bara inte vara så där glad och uppåt hela tiden :-)
 
Vi har ju så mycket i oss, glad, ledsen, tyst, pratig, fnittrig, fundersam, allvarlig... En massa olika sinnesstämningar som kan ändra sej flera gånger om dagen. Men vi kan säkerligen påverka oss själva med att tänka lite mera positivt. Det tror jag iaf. Jag vet att man tex inte ska säga :ryck upp dej nu, till någon som faktiskt är tex psykiskt sjuk. Det är ingen hjälp. Men till "vanliga dödlig" så att säga, kan nog ett "ryck upp dej" vara på sin plats ibland. Kanske bara för att få snurr på sina negativa tankar, åt rätt håll igen.
 
Vi kanske kan börja dagen med att tänka: härligt att jag somnade igår och att jag vaknar nu. Dags för en ny dag, som jag vill ska bli så bra som möjligt för mej själv. Go´morron Malin! 
 
Vi tycker oss ha en väldigt massa måsten som hänger över oss. Ordet "måste" låter ju inte så kul eller hur? Jag tänker på kidsen när de var små, eller när jag själv var liten och fick höra att jag behövde göra något jag inte just kände för där och då. Ett stort motstånd mot ordet "måste" och jag tyckte att det ALLTID var jag som just "måste" vad det nu var.  Lustigt att tänka så nu. För det var ju så klart inte alltid jag måste, eller kidsen. Men känslan.
 
Meningar som -vill du vara snäll o hjälpa mej med dukningen, låter ju bättre än -nu måste du duka. 
Men i vardagens "hetta" är det inte alltid så lätt att hitta fram till den bättre meningen. 
 
Men egentligen är det bara en sak vi måste här i livet om vi ska prata stort nu. Det är att dö.
Det kommer vi inte undan. Det måste vi alla göra.
 
Sen kan vi vända ordet måste till att vi vill istället. Både känns och låter så mycket bättre.
Lite exempel:
 
Jag måste ut i kylan med min hund: Jag vill ut med min hund så han slipper vara kissnödig.
Jag måste ställa mej och laga mat när jag kommer hem: Jag vill äta, gillar inte att vara hungrig.
Jag måste kliva upp tidigt på morronen: Jag vill iväg till mitt arbete. 
Jag måste läsa läxan: Jag vill faktiskt lära mej.. vad det nu än är. 
 
Sen kan man ju lägga till att man är glad oxå.
Jag är glad över att ha ett jobb att gå till.
Jag är glad att jag faktiskt kan gå ut på en promenad med min hund.
Jag är glad att jag har mat i kylen så jag kan laga mat. 
 
Här en bild jag såg på Facebook som verkligen visar det jag skriver om nu, att välja att vara positiv.
 
 
 
 
Så ja.. vad är nu positivt med att jag fryser som en tok?
Jag vet iaf hur jag ska se till att bli varm nu. Först träna lite på en Sh´bam-koreografi och sen ta en dusch och hoppa ner i poolen en stund. Då minsann blir jag varm igen. 
Sen dags för fruarna over there! 
 
Hoppas du har en fin tisdag! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

OMG, har helt missat att jag missar fruarna. Ska aldrig mer åka på semester ;)

Svar: hahaha.. Näe hörru, fruarna vill man icke missa :-)Det var som vanligt iaf. Maria underbar o rolig, och Gunilla gaaalen.
Malin Edlund

2015-10-07 @ 01:03:28
Postat av: Lennart

Tisdag? Var några dagar sem. Min fd fru skrev ett sms till mig en gång; nu är det trosdag. Hon är dyslektiker. Det gillade jag, säger det varje morgon när jag kommer in på jobbet "Nu är det trosdag!" Undrar vems trosor jag har på mig då?

Svar: Japp, i tisdags var det tisdag 😃
Malin Edlund

2015-10-10 @ 11:22:18
URL: http://lennartsnotebook.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0