8/9-15: tisdagstanken: ledsen

Jag blir ledsen.
Jag blir rädd.
Jag blir frustrerad. 
Jag blir förvånad. 
Jag blir upprörd.
Jag blir.. tom...
 
Läser om så mycket hat nu. Läser om så många människor som är på flykt. Människor som måste fly från sitt land för att överleva. Läser och ser bilder på barn som dör. Många förfäras av dessa bilder och texter, många gråter medans andra kräks ur sej hat. Många är vi, som tycker att just våran åsikt är den rätta. 
 
Alla har säkert en åsikt om det jag skriver nu. Så klart. Det som gör mej mest ont är att så många kan säga och tycka att vissa människor inte ska få hjälp. När en del säger saker som: jamen de som mest behöver komma hit, de får inte. Jag undrar så vad de menar. Eller hur de tänker. 
 
De som har råd, på det ena eller andra sättet, och kan ta sej därifrån med hjälpmedel, är inte de oxå människor som flyr? Är inte de oxå människor som inser att de inte kan stanna kvar där, utan att riskera sitt och sin familjs liv? Andra människor flyr till fots för att de inte har råd med annat. Men de flyr oxå. Så himla många människor.. 
 
Jag ser ingen skillnad här. 
Jag ser människor som är livrädda, som vet att de inte kan stanna kvar i sitt hemland. Vanliga människor precis som du och jag. Jag är helt säker på att varken du eller jag kan på något sätt föreställa oss vad de går igenom. Aldrig nånsin. 
 
Vi lever ju här i Sverige. Det är fred här. Vi har det bra. Jo, det har vi faktiskt. Även om vi här har våra problem med både sjukhus och skolor och en massa annat där vi vill ha stora förbättringar. Men, vi kan kliva upp på morronen och ha en dag, i mångt och mycket precis så som vi vill ha den. Sen kanske vi hämtar barn från dagis, där de har tagits omhand hela dagen av andra vuxna som vi känner förtroende för. Vi kan fara på affären och handla våran middag. Undrar vad vi äter just idag.. Eller går vi kanske ut på restaurang. Firar nåt.. eller bara för att vi är värd det.. 
 
Ja vi har det bra. Och jag orkar inte höra nu att jamen vi har minsann inte jobb till alla, sjukvård till alla, mjölk till våra barn på skolorna och så vidare. Jag vet det. Det var det jag skrev, att vi oxå har saker vi vill förbättra i vårt land. Konstigt vore det annars. 
 
Men vi kan kliva upp. Vi kan gå och lägga oss. Vi kan.. 
Det är dessa saker vi inte kan förstå, när vi kastar ur oss dessa knasiga meningar som : de som behöver det, kommer inte hit. Om de bara betedde sej bra så skulle de kunna stanna. De kan gått söka asyl innan de kommer... 
 
De flyr. Förså det ordets innebörd. 
De sticker inte iväg till.. hm.. jo vi väljer Sverige. Vi semestrar ett tag.. Nä, de flyr. De lämnar allt. De mister vänner, grannar, kompisar, skolor, äldre, jobb, mark.. allt, för att kunna överleva. De sätter sej i båtar, och jo här finns oxå många som säger galna saker som att : vilka idioter sätter barn i båtar på Medelhavet. Jo, för att de anser att det är bättre och säkrare än att stanna kvar. Försök att ta in den meningen: för att de anser att det är säkrare än att stanna kvar. 
 
Nä, ingen av oss kan nånsin förstå vad de går igenom. 
Det ska vi vara väldigt lyckliga över. Lyckliga över att just du och jag blev födda i detta landet. Där vi har fred. 
 
Nu ska jag tala om vad jag känner ibland när jag hör vissa prata eller skriva saker som i mina öron låter fruktansvärt. Jo jag känner en önskan att de, om så bara för en dag, ska få släppas ner i tex Syrien bara för att få se, och känna den skräck och den hopplöshet som råder. Att de ska få stå där och inse att de inte har nåt, och sen försöka överleva dygnet. 
 
Vi i Sverige kan inte hjälpa alla. Så klart. Men ska vi skita i att hjälpa nån då?
Vet att vissa tycker att vi inte ska hjälpa nån.. Jag förstår inte. Jag vill släppa ner dem i Syrien..... 
 
Jag nämner Syrien nu. Det verkar oxå reta upp många. Vissa säger saker som: jamen barnen i Afrika då, vem hjälper dem? Jag förstår inte det heller faktiskt. Varför måste man jämföra eller söka nån som har det värst? Det finns ju alltid nån som har det värre, eller hur? Hjälp har detta landet gett till Afrika oxå. Och gör så nu med. Det finns många hjälporganisationer som gör otroligt mycket över hela världen. Hela tiden. Även om inte massmedia talar om det för oss hela tiden. Men just nu sker den värsta flyktingströmmen sen andra världskriget.
 
Om du känner att vi ska stänga våra gränser och inte hjälpa andra människor i nöd, då anser jag att du är känslokall och saknar empati. Jag tycker sånt är väldigt otäckt. (och jag vill släppa ner dej i Syrien)
Men.. jag undrar om du skulle känna likadant om det hände dej.. att du skulle känna att du klarar dej helt själv, om detta landet hamnade i krig och elände. Jag undrar om du skulle be om hjälp om dina barn, din fru, de dina helt enkelt, blev våldtagna och misshandlade och du blir mordhotad av tex IS. Skulle du vilja stanna eller fly... 
Förmodligen kan du inte svara på det, för du kan inte sätta dej in i detta elände.  Du kommer börja prata så här: jamen vi då här i vårat land, ska vi göra allt eller? Hur ska vi kunna ta emot alla... 
 
Jag är i alla fall säker på att om jag skulle behöva fly, så skulle jag vara otroligt tacksam om och över att andra människor skulle hjälpa mej. 
 
Jag bara önskar att tex IS kunde sätta upp murar runt ett jättestort område, stänga in sej där och bara vara. Sen kunde vanliga människor som du och jag få leva som vi ville utanför. 
 
Det är år 2015 nu. Vi pratar om klimatförändringar. Om att äta mer ekologisk mat. Om att inte försvinna in i mobiler och datorer. Och om flyktingar... Man önskar så att vi alla på denna lilla jord hade kommit längre.
 
Orkar inte höra dessa korkade meningar längre:
Alla kommer till Sverige.
De som behöver kommer inte hit.
De borde söka asyl innan de kommer.
Sverige ska ta emot 20 miljoner flyktingar.
Vi får ingen hjälp till oss i Sverige.
Organisationers pengar kommer aldrig fram.
De kommer hit och tar våra jobb. 
Bara extremister som kommer hit.
 
Jag blir bara... tom.... 
Tänk om alla länder bara kunde låta bli att tillverka, och låta bli att handla med vapen. Göra det svårt helt enkelt istället för att tjäna pengar och fortsätta att hjälpa dem med kriget. 
Finns så mycket galenskap i världen. Inte konstigt att man blir ledsen när man tänker på det. Och ja jag vet, vi har också problem.. du behöver inte kontra med den meningen nu...
 
Tänker på tsunami tex. Ska vi även då säga att de får skylla sej själv som bor där?
Nä, det ska vi inte, och nä det gör vi inte - vi hjälper till. Många människor bidrar med hjälp på olika sätt. Underbart! Vi är människor - vi är lika.
 
Jag har skänkt pengar. Ingen kan göra allt men alla kan göra nåt.
Vill du inte göra nåt, så knip igen, och låt de med känsla för andra göra sitt utan att du kräks hat över dem.
 
Hoppas du har en fin tisdag!

Kommentarer
Postat av: Maja

Halkade in på din blogg och måste säga att jag håller med. Bra skrivit!

Svar: Tack snälla! Och tack för att du halkade in till mej 😉
Malin Edlund

2015-09-08 @ 12:03:07
Postat av: Anonym

Håller helt med i dina kloka ord! Bra skrivet <3

Svar: Tack snälla, för det! <3
Malin Edlund

2015-09-08 @ 22:00:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0