5/1-16: Tisdagstanken Vapen

Om jag säger vapen, vad tänker du då?
 
Ja det beror nog lite på var du är uppväxt och var du bor kanske. 
Min första tanke blir iaf att uscha.. otäckt.. Sen tänker jag på jakt. Älgjakt och så. Då är känslan helt annorlunda. 
Jag är glad att vi i detta landet har vapenlagar. Jag menar, att är det inte jakt tex, ska vapnen vara inlåsta i vapenskåp. Det ska inte vara lätt att få tag i dem. Och man ska ha licens för att få ha ett vapen. 
 
Det är ju inte riktigt så i hela världen direkt. 
 
Jag läste nåt så sjukt i tidningen härom dagen. Det var från USA. Minns inte vart. Men det rörde sej om ungdomar som hade sprungit in på någons gård och busplingat på dörren för att sen springa därifrån. Ni vet, så som man kunde göra.  
 
Men då kommer mannen i huset utflygandes med ett vapen i högsta hugg, skriker åt dem att springa därifrån varpå han skjuter ena killen med två skott. 
 
Jamen va i hela friden... 
 
Nu vet man inte här om just denna mannen varit extra mycket utsatt under lång tid av just kids som ringer på dörren, så han var totalt fed up av detta.. men....hm... Nä, det finns inget som tillåter användning av vapen här i mitt tycke. Galet. 
 
Man undrar ju nu om just den mannen hade licens på sitt vapen. Om det varit inlåst innan det ringde på dörren. Varför han hade det över huvudtaget. Många frågor blir det. 
Eller var det "bara USA".
 
Men detta slutar inte här. 
 
Ska säga oxå att det stod att en granne hade uttalat sej och tyckte det var fel att han använde vapnet.
Jasså..
 
Killen hamnar på sjukhus med svåra skador. Blir skjuten i ryggen och armen. Ena skotten punkterade hans lever. Han opererades under nyårsdagen. Tack o lov, är inte hans skador livshotande. 
 
Sen kommer nästan det värsta i allt detta. 
 
Nu ska polis och åklagare bedöma OM han gjort sej skyldig till något brott. Om, alltså???
Eller om det faktum att kidsen var på hans gård, att de inkräktade på hans tomt gör att han då hade rätt att skjuta dem. 
 
Jamen vad är det här. Hur i hela friden kan detta vara, eller ens behöva funderas på OM det kan vara rätt för mannen att skjuta? Så om något litet barn, eller någon vuxen för den delen, skulle få för sej att plinga på dörren här, eller springa över gräsmattan.. eller nåt, då skulle jag kanske ha rätt att skjuta denne? Om jag bott i USA alltså. Det är väl helt galet. 
 
 
Man hör ju lite nu och då oxå om skadeskjutningar just i USA då barn kommit över vapen som legat famme hemma hos folk. Fruktansvärt. Kan säga oxå att där har nästan varje medborgare rätt att bära vapen. Det står i lagen, som skrevs för 221 år sedan. Hm..
 
 
 
Sen den andra sidan av detta. Hur skulle du tänka om du bodde i ett område med mycket kriminalitet? Göra som alla andra och skaffa ett vapen för att kunna skydda dej? Eller lita på samhällets säkerhet. Hm.. 
Tänk om allt var svart eller vitt, vad lätt allt skulle vara då. 
Man vill ju skydda.. men till vilket pris? 
 
Hur som så är jag glad att de flesta vapen i vårat land handhas av människor som jagar. 
Känns bäst o tryggast så, eller hur?! 
 
Sen kan man ju fundera på detta med vapenexport.. Men det tar vi en annan gång kanske. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0