24/7: Norge

Hej!

Nu är vi hemma igen och jag hade tänkt lägga in ett blogginlägg igår. Men jag hade inte någon lust att skriva om allt skoj när dagen uppfylldes av allt elände i vårt kära grannland Norge.

Hur kunde det hända?
Varför behövde det hända?
Hur kan någon...?

Frågorna är många. Jag är bara så glad att de fick tag i honom. Den blåögde, blonda norsken, som gjort allt detta mot sitt eget folk.  

Först bomben, och sen ut på ön. ( i alla fall så verkar allt tyda på att det är samma kille som gjort dessa vansinnesdåd, och jag hoppas verkligen att det är det, så det inte finns någon mer där ute. )

När man såg bilderna på höghuset i tidningen så trodde man verkligen inte att det var från Norge.

Hur hade det sett ut idag om han hade varit tex muslim, utländsk?
Jag tror iaf att det hade blivit upplopp. Folk skulle ha sett till att just "hets mot folkgrupp" hade fått starkare innebörd. Tack gode gud att det inte blev så. 

Jag följde det igår på nyheterna på tv. Och idag har jag läst på nätet och lite i tidningar och lyssnat på radion. Jag blir så ledsen. Igår rann tårarna nedför kinderna när vi såg på nyheterna. Alla dessa människor som på det ena eller det andra sättet har blivit påverkade av detta. Så nära, och vi på avstånd. Helt enkelt ofattbart, och ändå sant. Stackars alla föräldrar som har skickat sina ungdomar till ett läger, som handlar om bra saker, trygghet. Stackars alla poliser och räddningspersonal som gick in på ön efteråt, och måste se och uppleva allt.

Det är verkligen svårt att tänka sej detta. Jag tycker att det känns som en skräckfilm. Tänk alla dessa ungdomar som varit fast där på ön, lurad att tro att detta var en polis som var där för att säkerhetsställa allt. All panik för dem, att inte komma undan, att se alla vänner som inte klarar sej, att försöka komma undan..... 

Fy.. nu kommer allt upp igen, allt man läst om hur vissa fått gömma sej, kastat sej i vattnet.. 

Många tankar går till dem, i vårt kära grannland Norge.
Det hade lika bra kunna hänt här hos oss

Vad är det för fel när människor inte ska kunna tåla att tycka olika om saker och ting? Varför finns det en endaste någon, som kan tro att någon människa, någon ras, skulle vara bättre än någon annan?

Jag är evigt tacksam att jag fått växa upp i en familj där det alltid har hetat att alla människor är lika mycket värda. Oavsett hudfärg eller religion. Tack mamma och pappa för det! 



Jag undrar vilket straff som skulle kunna vara rätt en sån här gång för gärningsmannen..



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0